[SKRIVA] Re: Yttrandefrihet och konstens frihet igen -- eller inte

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 4 Apr 2014 19:44:33 +0200

Rickard:
> Tyvärr, min käre Ahrvid, men om du verkligen höll koll på Vilks blogg
> skulle du se att han återkommande har tagit Dan Park i försvar. Här är ett
> annat exempel, som är så tydligt som det bara kan vara...
> http://www.vilks.net/2014/03/26/1823-ett-overskridande-med-alltfor-mycket-rage/
För mig syns det inte vara mycket av "försvar", men däremot principiella
diskussioner kring konstens roll i att utmana. Vi läser t ex:

"Svensson har egendomligt nog fått för sig att Park skulle röna uppskattning i
konstvärlden"

"Men det finns lite mer. I konsten har man hamnat i det något
besynnerliga läget att konsten hyser ungefär samma politiska korrekthet
som etablissemanget, konsten blir alltså en statens tjänare vilket är
något man inte är van vid (ännu lustigare att armkroken med staten
utgörs av högersidan). Av tradition har konsten alltid befunnit sig i
opposition mot de solida konventionerna men nu tycks det som om att
granska makten har mist sin sälta. Om man antar att Parks intresse, för
att inte säga besatthet, ligger i att utmana det politiskt korrekta, kan
 det förefalla att vara ett rimligt konstprojekt även om det
naturligtvis kolliderar ofantlig med konstens rådande konsensus. Han
strör omkring sig otidigheter av värsta sort och gör sig omöjlig i de
flesta konstkretsar "

För mig framstår det som ett principresonemang, inget specifikt försvar av
denne Park (som Vilks f ö inte tycks känna).

> Din superidol, rasisten och extremistkramaren Lars Vilks, har bevisligen
> inte mycket till övers för tryckfrihetsförordningen.
  Tvärtom. Det är den han kämpar för. (Vad du kämpar för syns mig dock mer
oklart.)
  Om VIlks vore "rasist", hur kom det sig då att han i bästa samförstånd - han
var tvärtom mycket välkommen - var på det möte med muslimer som jag skildrade
på SKRIVA här?

//www.freelists.org/post/skriva/Mte-med-exmuslimer-och-Lars-Vilks

  Grejen är att det var ett möte med, vad de själva kallade sig, ex-muslimer,
dvs icke-religiösa från muslimsk bakgrund, ateistiska muslimer helt enkelt.
  Det visar ganska tydligt att Lars Vilks "projekt" handlar om religionskritik.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /