[SKRIVA] Ytterligare en prylsite

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 29 Sep 2009 10:37:15 +0200

Jag har tidigare tipsat om www.geekologie.com där man kan läsa om hundratals
(eller mer!) tekniska prylar, udda uppfinningar m m. En annan intressant
prylsite är:

http://www.ohgizmo.com/

Sådana här prylparadis är god inspiration i skrivandet. Jag minns när jag på
90-talet hade möjlighet att träffa William Gibson (Neuromancer m fl
cyberpunk-böcker) att hans hemliga hobby var att beeställa och läsa konstiga
prylkataloger (motsvarande Hobbex, Teknikmagasinets katalog, m m).  Många av
prylarna man kan hitta låter som "ren science fiction" och han brukade stoppa
in varianter av dem i sina historier.

--Ahrvid

Ps. Har funderat att skriva en novell betitlad "Världen enligt Hobbex" där man
skriver om en värld där prylarna hos Hobbex (jag tänker mig t ex
70-talskatalogen) *verkligen fungerar* såsom de beskrivs. En värld av
cykelbilen Fantom och röntgenglasögon som kan se genom kläder...

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx