[SKRIVA] Wiehe vill stoppa parodi

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Dec 2011 22:25:21 +0100

Han verkade ju så snäll och prestigelös i "Så mycket bättre", men skenet kan
bedra. Nu vill Mikael Wiehe stoppa en parodi av en av hans sånger, gjord av
Peter Santesson och Sanna Rayman. Den handlar om ombyggnaden av Slussen i
Stockholm, som parodikerna anser skitig och rivnngsfärdig. (Och Wihe möjligen
vill behålla.)
  Debattören Johan Norberg skriver på sin blog:

"I dag har Wiehes bolag United Stage Artists hört av sig till Santesson och
Rayman och kräver att de ”omedelbart tar bort detta från er hemsida och alla
andra eventuella sammanhang”. Dessutom har de hört av sig till bloggar som har
länkat till låten och krävt att de tar bort länkarna. Observera: Inte för att
få bort Wiehes låt, eller ens en cover av den, utan en parodi.
Så kanske man gör på Kuba och i andra kommunistiska diktaturer, men inte i ett
demokratiskt land. Så inspirerad av Scaber Nestor och Isobel Hadley-Kamptz
tänker jag nu bidra till att Wiehe får stifta bekantskap med det fria nätet och
Streisandeffekten. Och jag uppmuntrar andra bloggare att göra detsamma. De fria
rösterna får inte tystas av staten & kapitalet!"

Och jag deltar i att vidga streisandeffekten genom att tipsa om blogen där
låten kan avnjutas: http://www.johannorberg.net/
  Nu råkar jag iofs vara emot föreliggande slussbyggnadsplaner (om än beslut
fattats lär inte sista ordet vara sagt). Det finns flera svagheter med
planerna, men framför allt är trafiklösningen kraftigt suboptimal. Så här: det
viktigaste transportvägen för enskilda trafikanter är från korsningen
Götgatan/Hornsgatan och vidare riktning Kornhamnstorg och mot Centralen. Den
vägen förlängs med 100-150 meter! Det låter kanske inte mycket, men för en som
pendlar säg varje vardag blir det 1-1,5 km längre väg i veckan och någonstans
kring 5-7,5 mil/år (räknat på enbart vardagarna). Det behövs en bättre
förbindelse den sträckan.
  Det hindrar dock inte att parodier bör få göras kring slussenfrågan. Och
såvitt jag vet är parodier helt lagliga. En artist får helt enkelt tåla att
någon tar ens sång och gör en annan, parodisk text. (Möjligen kan STIM i något
skede kräva pengar, men det är en annan sak.)

--Ahrvid

Ps. Alla s k kassettfanzines som gjordes på 80-talet av svenska sf-fans med
filksånger, som det kallas, baseras på nya texter till kända melodier.
(Bekantingen Comet Johan Bensin jr är ofta i samma bransch, om än utan
insjungningar.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)