[SKRIVA] Världskänd i Rumänien

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 31 Mar 2011 22:37:46 +0200

Som jag nämnt (t ex i SFJ) fick jag kontakt med rumänerna som skall till
Eurocon. De ville ha något om svensk sf och fandom på sin hemsida, med
anledning av att Euroconen är i Stockholm i år. Det var *de* (inte mitt
förslag) som ville köra en några år gammal intervju med mig (en gång gjord av
Kirill Pleshkov, Ryssland - och jag vete tusan var de hittade den...), men det
finns i alla fall översatt till rumänska på:

http://www.srsff.ro/5050/kiril-ple%c8%99kov-interviu-cu-ahrvid-engholm/

I slutet finns lätt info om svensk sf och fandom, som möjligen kommer från
Kirills ur-intervju eller kanske är något som jag en gång hade i den finska
sf-författarföreningens blad Kosmoskynä. (Som sagt, infon är några år gammal,
typ första halvan av 00-talet - och det sade jag till dem; enstaka klubbar kan
ha sjunkit undan, författare tillkommit, osv. Men bättre det än ingen info
alls.)
Det enda jag kan invända mot är att första bilden är konstig, enligt bildtaggen
från Lituanicon 1995 - jag tror jag står och pratar på en programpunkt för jag
håller i en mikrofon. Den andra bilden är bättre, också från en Lituanicon (jag
har varit på flera; mannen på bilen heter Romas och kvinnan Diana, om jag minns
rätt).
Men i alla fall, jag tror rumänerna kör litet mer om svensk sf på sin hemsida.
Jag har pekat dem till en rad roliga artiklar jag haft i Hugo-vinnande fanzinet
Mimosa.

--Ahrvid

Ps. Men det är i princip inte så dumt att dyka upp på rumänska sf-siter
eftersom jag faktiskt har kontakt med Rumänien, t ex via Rumänska
Kulturinstitutet.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----