[SKRIVA] Re: Vladimir Semitjov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Dec 2010 20:55:19 +0100

Bertil Falk:
> Jag vill bara göra ett beriktigande. Vladimir
> Semitjov skrev inget filmmanus. Däremot så skrev ingen mindre än Mauritz
> Stiller ett synopsis till en film baserad på en roman av Vladimir Semitjov.
> Ett tyskt filmbolag skulle filma romanen i Konstantinopel. Greta Garbo
> skulle ha huvudrollen. Det finns ett fotografi med henne och de andra i
> filmteamet fortograferade med det berrömda Hagia Sofia i bagrunden. Men det
> tyska bolaget pajade och det blev tyvärr ingen film. Stillers synopsis finns
> återgivet i den dagbok som Ahrvid nämner samt i ett i nummer av DAST där
> [...]
 Wikipediasiten om Vladimir Semitjov (oerhört tunn, med bara några rader!) har
dock bibliografi och filmografi. I det senare uppges:

"1925 – Karl XII
1923 - Johan Ulfstjerna"

  Men det är möjligt att Vladimir för dessa bägge stumfilmer hade en mer
underordnad roll, idégivare eller konsult eller något (och att det verkliga
manuset skrevs av någon annan efter en del input från Vladimir). Intressant
dock att han tydligen på något sätt var inblandad i en film om Karl XII (som
ryss hade han nog ett annat perspektiv på Kalle Dussin!).
 Jag finner det dock *häpnadsväckande* att den gode Vladimir gjorde allt som
han faktiskt gjorde. Skrev noveller och böcker, på ett främmande språk i ett
land han nådde som vuxen. Vilken tåga han måste ha besuttit. Vad han måste ha
kämpat! Jag tror att Bertil nämnde något om att han troligen skrev 500-1000
noveller under sina inte ens 20 år i Sverige (som alla måste översättas - med
allt det innebär!). Och därtill flera böcker.
  Vladimir Semitjov måste ha varit ett enormt energipaket. Om han levt längre
är det kanske han och inte Eugen som blivit den mest kände i familjen Semitjov.
(Och därtill har vi hela historien om hur familjen lyckades ta sig ut ur Sovjet
och komma till Sverige - via Istanbul.)

--Ahrvid

Ps. Jag tittar just nu också igenom ett manus Bertil har om svensk sf-historia,
med kommentarer från kolleger efter Vladimirs död. *Alla* nämner hur omtyckt
och begåvad han var.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----