[SKRIVA] Vladimir Semitjov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 28 Dec 2010 18:58:57 +0100

Av redaktör Falk som just nu är på vintrig stockholmssemester (Hammarbytippen
är De Nya Alperna och skidåkning på Djurgården är rena Garmisch Partenkirchen!)
fick jag en bunt noveller av Vladimir Semitjov. Han har samlat på sig sådana
men detta var några extrakopior. (Bertil säger sig ha 200 V Semitjov-noveller,
"men det är långtifrån allt!")
  Vladimir Semitjov (1882-1939) var far till legendaren Eugen Semitjov.
Familjen utvandrade från revolutionskaoset i Ryssland (se mer om
äventyrligheterna i biografin Viktor Somovs dagbok; "Somov" var ett namn
Vladimir ibland använde). Eftersom han livnärt sig på pennan i Ryssland, tog
han upp detta även i Sverige.
  Dock under betydande svårigheter. Han lärde sig aldrig svenska riktigt, utan
skrev på ryska och fick betala svensköversättare. Hans produktion är med tanke
på detta imponerande! Han skrev också två sf-romaner: 43000000 mil genom
världsrymden (1936) och Mot slocknande solar (1937 - även dessa översatta från
ryskt manus) och flera andra böcker. Se biografin på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Semitjov (Det försvunna aeroplanet var sf
också, slår det mig) samt filmmanus (sonen Volodja skrev också filmmanus).
  Allt var inte sf han skrev, men han var tydligt begeistrad i slikt - mycket
var fantastiska spekulativa verk! I novellbunten jag fick finns flera "vanliga"
äventyrsnoveller, kanske med sf-inslag iofs. Jag har inte hunnit läsa allt.

Men en novell såg så häftig ut, att den kastade jag mig över: "Den upp- och
nedvända världen" (från nr 28 av Allt för Alla, 1925).
  Detta är en riktigt skojig novell, som jag skall försöka beskriva: jordaxelns
lutning ändras helt, så att t ex Sverige hamnar i tropikerna!
  Tidningarna ropar ut den sensationella nyheten: "Jorden har förskjutit sin
axel 67 grader! Stockholm ligger vid ekvatorn..."
  Den namnlöse jagberättaren diskuterar nyheten med sin familj, och går sedan
på ett möte med Geografiska sällskapet där en vetenskapare håller föredrag om
den oerhörda händelsen. (Novellen är illustrerad, bild på föredragshållaren och
de stormar som bryter ut och t ex knäcker telegrafstolpar.) Berättaren går hem
och får uppleva mycket storm och oväder och konstigheter.
  Novellen borde kanske vara utgångspunkt för en hel roman, för nu börjar ett
avsnitt som egentligen är 100 procent "tell" (referat). Vi får kort
återberättat alla de enorma förändringar jordaxelns ändring innebär för jordens
länder och politiska liv. De nya polerna hamnar i Stilla havet väster om
Kalifornien, resp i Indiska Oceanen utanför Madagaskar. Japan utplånas i
jordbävningar och arktisk kyla. Ryssland går det relativt bra för (förf tänker
på sitt gamla hemland) och får litet mer tropiskt men ändå ganska milt klimat.
  Frankrike och Tyskland blir alldeles för varma och folket där flyr till sina
gamla kolonier. Engelsmännen flyr till Indien och förlorar för ett tag the
British Empire, men lyckas sedan återupprätta delar av det. Bl a intar man
Svalbard, som blir ett Nytt Gibraltar, ty Norra Ishavet blir det Nya
Medelhavet. Kina får ungefär samma klimat som tidigare, vilket är tur - ty då
slipper västvärlden och civilisationens kärna drabbas av de Gula Horderna i
invasion eller migration.¨
  Kanada blir en ny stormakt, då dess geografiska position blir idealisk. USA
får det kämpigt, då västra halvan av landet täcks av inlandsis. Men Antarktis
blir ju isfritt, och amerikanerna erövrar det (efter att ha krigat om saken med
britterna - ett Nytt Amerikanskt Frihetskrig). Och med amerikansk
uppfinningsrikedom osv går det ganska bra. Afrika går det relativt bra för;
sahara blir fruktsamt. Många andra platser blir obeboeliga, och krig och oväder
osv gör att många människor dör.
 Djurvärlden verkar märkligt nog klara sig bra. När Norra Ishavet blev medelhav
flyttade tydligen sälar och valrossar till Kaliforniens kust. I Rhen "dyker det
upp krokodiler" (hur då?) i numera stekheta Centraleuropa. Djuren bara flyttar
runt, ungefär som människorna.
  Norden då? Vladimir Semitjov har ett glatt budskap. Vi har ju redan Grönland,
och nordborna flyttar dit (lagom klimat och allt) och bildar en Nordisk
förbundsstat. (Vad som händer med Gamla Norden sägs inte. Kanske blir det
tropiska kolonier och så där.)

"Den upp- och nedvända världen" är faktiskt en jättekul novell! Den
vetenskapliga exaktheten må halta. Jordens axel har historiskt ändrats enstaka
grader, och det är helt omöjligt att den kan tippa såsom här förutsägs!
Planeten har en enorm massa som skulle ändra rotation och en, skall vi kalla
det, tillhörande jättelik "gyrokraft".
  Men novellen är intressant *dels* som en bild av hur man kunde politiskt
betrakta världen 1925 (kolonialism, vilka stormakterna var, hur man såg på
"ociviliserade folk" osv), *dels* litet grand i efterhand som en kommentar till
mycket av dagens debatt. Vi snackar "klimatförändringar" och här får vi sådana
en masse! Vi snackar krig och konflikt i tredje världen, och här utbryter en
lång rad i den genren.
  Sedan "Den upp- och nedvända världen" publicerades för 85 år sedan är det nog
inte mer än en handfull personer som läst den (och jag är nu en!), men jag
tycker att det är en så pass intressant historia att den bör uppmärksammas. Får
jag litet tid över kanske jag skriver in texten (och postar den här och så kan
jag skicka den till Projekt Runeberg; Vladmimir Semitjov är numera
copyrightfri).
  Vladimir Semitjov är en litet grand "glömd" tidig, tung författare inom
svensk sf! Trots språkbarriär kämpade han på och åstadkom fantastiska, läsvärda
historier i stor mängd. Jag kan inte ens föreställa mig problemen med att komma
till ett nytt land vars språk man inte behärskar *och lyckas etablera sig som
författare*, och därtill en mycket *produktiv* författare.

--Ahrvid

Ps. Sonen Eugen kände jag och träffade jag många gånger. På den tiden kände jag
inte riktigt till familjens bakgrundshistoria och så mycket om fadern Vladimir.
Önskar jag hade gjort det så jag kunde ha pratat med Eugen om saken. (Den på
senare tid bokpublicerade dagboken ger dock en hel del.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----