[skriva] Re: Vilket program för att skriva? (fwd fr Hans Persson)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Mar 2007 15:24:15 +0100

tor 2007-03-15 klockan 12:35 +0100 skrev christoffer:

Jag har själv aldrig riktigt varit nöjd med vanliga ordbehandlare för
att skriva noveller och liknande, det har varit för mycket att pilla
på och för många inställningar att dona med.

Jag skriver i Emacs. Det är en bisarr jämförelse, men vi kan låtsas att
det är detsamma som Notepad. När jag skriver skönlitteratur skulle det i
princip kunna vara det.
Funktioner jag behöver är att kunna skriva och ta bort text. Klippa och
klistra. Spara. Skriva ut. Det är nog allt. Sök och ersätt kan vara
praktiskt. Jag har svårt att du kan hitta någon ordbehandlare idag som
inte klarar det.

Hans
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon