[SKRIVA] Re: Vilka Bradbury-historier minns ni?

  • From: Sten <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 7 Jun 2012 22:55:04 +0200

Jag tar fram mina Bradbury från hyllan och bläddrar, har haft de
flesta väldigt många år, Martian Chronicles hittade jag i min pappas
bokhylla, den var bland den första sf jag läste tillsammans med några
nummer av Häpna! som också fanns där.  I Oktoberlandet tyckte jag då
att Skelettet och Sjön var fascinerande historier (jag älskar hans
avskalade titlar på novellerna). I Den Illustrerade Mannen fastnade
jag för Savannen, Det Långa Regnet och AB Marionetter. I Machineries
of Joy var det The Cellar men det jag på något sätt gillade bäst var
Something Wicked This Way Comes om tivolit som kom till stan.
Screaming Woman tillsammans med en hel del andra noveller gjordes ju
för teve på 80-talet tror jag. A Sound of Thunder blev en helt ok
sf-rulle på dvd som jag upptäckte för ett par år sedan. Filmen
Fahrenheit 451 har jag i kärt VHS-förvar. Jag är precis lika förtjust
i hans icke-sf böcker som den som han skrev om sitt år på Irland där
han skrev manuset till filmen Moby Dick. Hans prosa var på alla sätt
magisk oavsett tema och jag tittar då och då i hans lilla bok med
essäer om skrivande, den finns på sf-bokhandeln den med. Roligt att
det kom fler böcker på slutet. Jag tror jag ska hitta och gilla hans
Facebook-sida nu.

--StenR