[SKRIVA] Re: Varken "vare sig...eller" eller

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 24 Sep 2008 12:48:09 -0500

From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
>"Varken...eller" bör användas när det *inte förekommer någon annan negation"
>i sammanhanget. Det beror på att "varken" i sig utgör en negation.
>"Vare sig...eller" bör användas när man utanför uttrycket har en negation.
>"Jag har varken hängslen eller livrem" är korrekt. Men "Jag har vare sig
>hängslen eller livrem" är inte korrekt (borde vara "Jag har inte vare sig
>hängslen eller livrem".)
>Kommer man bara ihåg "varken = negation i sig" bör man sedan kunna komma
>rätt.

Hm. "Jag har inte vare sig hängslen eller livrem" låter skumt, eller i alla
fall klumpigt. Du menar att om man skriver "Jag har vare sig hängslen eller
livrem" är det fel?

Hur blir det om man försöker använda "varken" utan negation? Inte för att jag
kommer på något exempel på hur det skulle se ut, slår det mig.

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--
Be Yourself @ mail.com!