[SKRIVA] Re: Var vad tycker folk om Jordskott

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Mar 2015 16:43:14 +0100

Jag skrev:

>Inte särskilt intelligent. Även om de brölande nördarna själva tar det
>för givet.

Slog mig att jag förstås också måste påpeka detta: Att jag givetvis är helt på
det klara med att nästan alla Dunning-Kruger-nördar numera kniper käft sedan
sisådär ett år tillbaka, på aktuella listan. Man har lärt sig att det inte
lönar sig att medvetet eller omedvetet spela pajas inför mig. Numera tiger man
tjurigt, trots att man uppmärksamt läser det mesta jag skriver (hejsan, Robban
A och Pia).

Ett annat intressant specialfall av Dunning-Kruger-effekten är snorkeriet och
snobberiet bland fantastikläsare som går ut på att man aaaldrig läser böcker på
svenska, och därmed minst av allt översättningar "eftersom de aaaldrig är lika
bra som originalen!" Istället håller man sig till engelska utgåvor -- eftersom
det är det enda alternativa språk man har någon förståelse för. I nittionio
fall av hundra är de snorkerister, som på detta sätt utnämner sig själva till
experter på engelska språket, inte hälften så bra på engelska som de intalar
sig -- vilket också leder till att de blir usla översättare när de väl försöker
sig på detta mycket kvalificerade yrke. En bra översättare vet nämligen vilka
begränsningar han eller hon har, och vad man behöver kontrollera extra innan
man levererar manuset till översättningsgranskaren, för att sedan öppet beakta
och begrunda vad granskaren har att kommentera. Dunning-Kruger-nörden, å sin
sida, vägrar från början att inse att översättningen är något annat än ett
mästerverk, och varje kritik tas som ett dödligt hot mot det personliga egot.
Någon som känner sig träffad av beskrivningen? (Ja, jag vet att ni tiger
tjurigt, frågan är retorisk.)

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).