[SKRIVA] Vann diktävling...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Sep 2014 22:22:17 +0200

Jag var i kväll på tankesmedjan Fores (knutet till Centerpartiet; jag har varit
där flera ggr,utan att iofs vara centristisk) möte för eftervalsanalys. Det var
samma ställe på Bellmansgatan i Sthlm där jag också var på valvaka. (Men mitt
utkast till valvakarapport blev så mediokert att jag inte postat det. Bra
valvaka, men dålig rapport.)
  Fores erbjöd extra öl om man skickade in en Haikudikt om valet och
underförstått om miljöfrågor. Det kom sju bidrag och till min egen förvåning
VANN jag haikudikttävlingen. Mitt bidrag löd:

Tåget tuffar på
Men rälsen böjs av värme
Solens energi

Priset blev återvinningsbara klädhängare och 20 min fri bar (varvid jag hann
med två öl till). Dikten skrev jag under eftermiddagen innan jag gick till
Fores och tänkte inte så mycket på den. Jag slog upp formatet för en haiku och
höll mig till det - 5-7-5 stavelser och gärna en juxtapositionering
(motsättning) mellan början och slutet. Min tanke blev att tåg anses
miljövänligt, men sol som också anses dito orsakar s k solkurvor. Och det
funkade.
  Jag är inte miljönisse, men jag kan svälja argument om tågtrafik. Och det har
i somras varit problem med t ex solkurvor. Comet Johan Bensin jr har sänt ett
msg om att enda skälet till att jag vann haikutävlingen var att hans egen
väckarklocka var felinställd...
  F ö ett trevligt möte på Fores. De är litet "grönmögliga" där, men jag har
faktiskt ofta gått på möten för div miljögrupper (Fores är mer allmänpolitiskt
iofs). Det är bra att hålla koll på vad folk man iofs inte håller med tycker.
Jag var för många år sedan t ex på möte med "Ingenjörer för miljön" där Bert
Bohlin deltog, grundaren av IPCC (han dog en kort tid senaere.) Jag brukar vara
ganska tyst och inte ställa mig och vifrta och gasta "Men 'global uppvärmning'
har ju upphört sedan 18 år!". Jag lyssnar, håller koll, och skriver sedan på
annat håll vad jag tycker och kommit fram till.

--Ahrvid
  diktare (eat that, Comet Johan!)

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: