[SKRIVA] Utdrag ur radionämnsbok

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Apr 2010 13:12:16 +0200

Här kan vi läsa utdrag ur en kommande bok, som handlar om anmälningar till
radionämnden (inte sällan av ganska roande art). Författare är vännerna Martin
Kristenson, Mattias Boström och Fredrik af Trampe, som f ö för ett par år sedan
gjorde aningen succé med en bok om Sveriges sämsta skivomslag:

http://tinyurl.com/y5yy8mp

Pedang: Jag gjorde själv en anmälan till radionämnden 1982, vilka författarna
återfann i sin research (men det klarade inte cuten till att komma med i
boken). Anmälan var i alla fall aningen besynnerlig. Något av SVT:s
nyhetsprogram hade ett inslag om fanzines - bara rockfanzines. Hrumpf. Grr.
Blev förgrymmad. Jag anmälde dem för brott mot sakligheten, enär de inte med
ett enda ord påpekat att fanzines i grunden inte handlade om musik, utan var
något som kommit från sf-fandom. Till saken hör att den svenska fanzinescenen
(alltså sf-fanzines) just denna tid var ovanligt livlig, med fruktansvärda
mängder vagt trycksvärtebespottat papper som östes ut ungefär som från en
isländsk vulkan.
  Men är radionämnsanmälningarna som kom med i boken *ännu roligare* än min, ja
då är det en höjdarkul bok...

--Ahrvid

Ps. Bra tips för den som är desperat om att "bli författare". Det är i
allmänhet mycket enklare att få en kul *fackbok* utgiven. Ta ett ämne du kan,
skriv något intressant (gärna humoristiskt eller kontroversiellt) och chansen
att hitta ett förlag blir väldigt mycket större!

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----