[SKRIVA] Re: Utbildning m m (var: skriva Digest V5 #180)

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 8 Jul 2011 12:45:38 +0200

Den 8 juli 2011 05:53 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> (Intressant debatt om utbildning, som anknyter till kulturpoltik. Kastar
> mig in. Om inte annat för att bidra till svag bris i sommarstiltjen.)
>

> Pia L:
>  Det är skattepengar som lägger ut för studielånen (och finansierar
> bidragsdelen) men i princip är det ju den studerande själv som finansierar
> då denne skall betala tillbaka lånen.

Det är dock skattepengar som betalar för lokaler, lärare, studiebidrag
(vilket de flesta utnyttjar) och allting annat som kostar om och kring en
utbildning. Studentens egna kostnader är en del, skolans omkostnader är en
annan del av det hela.

> iBorås, där det har funnits som avsikt att utforma alla utbildningar
> somyrkesförberedande, men det har inte funnits något politiskt intresse för
> det. Varför vet jag inte<<
>  Riktar inte regeringens senaste studiepolitik in sig mer på
> yrkesförberedande linjer?

Jo, och det är väldigt trevligt. Jag tror att vi överutbildar något oheligt
idag. Många skulle klara sig bättre med mer yrkesinriktade utbildningar.

> [...]
> utbildningsplatser (jag förordar t ex mer naturvetenskap och teknik; teknisk
> utveckling driver samhället, se bara på t ex IT-utvecklingen).
>  - Friskolor gillar jag, men inte konfessionella eller sådana av lycksökare
> som bara vill ta pengarna och springa. (Enklast löses det senare genom att
> ersättningar till friskolor sänks.)
>  - För högskolestudier förordar jag att kringkostnader för studier pressas
> ned. Bygg fler och billigare studentlägenheter, gratis/billiga läromedel (i
> E-form), studentrabatter på tåg och lokaltrafik, osv.

Jag håller i stort med om ovanstående. Utbildning är inte bara en fråga om
att "fler är bättre", utan det måste finnas RÄTT kvalitet och EN DEL av
kvalitetskonceptet inom utbildningar anser jag är att utbildningarna
faktiskt leder fram till någonting användbart. En utbildning som utbildar
alldeles för många givet den efterfrågan som råder anser jag inte håller
rätt kvalitet. Mer är inte alltid bättre.

/Anna