[SKRIVA] Universitetsanmälan, deadline idag + div kurssurfande

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 15 Apr 2014 18:18:44 +0200

Idag (fram till kl 24) är sista dag att anmäla sig till höstens
universitetskurser. Eftersom jag läst en hel del sådana, på senare år på
distans via nätet (och stundtals kvällskurser i astronomi vid Stockholms
universitet, med fysisk närvaro) kollade jag höstens utbud.
  Det kan man göra (och anmäla sig) via antagning.se. Det är nog för sent att
skaffa sig login nu om man inte studerat tidigare (skyll inte på mig - jag tog
upp antagningsdeadlinen i kalendern!) men har du studerat på senare år har du
kanske ett login som du får erinra dig (man kan få mail med infon om man har
rätt E-postadress registrerad). I värsta fall verkar det som om att man kan
logga in VIA någon aktuell kurs man går, via den högskolans system. Ens konto
kan vara aktivt kanske uppemot ett år efter kursen... (Jag tror mitt konto på
Kristianstads högskola från förra våren fortfarande gäller!)
  Tyvärr var utbudet av det jag intresserar mig magert.
Jag sökte på "science fiction" (man kan ordsöka på antagning.se):
Kollektiva världar, Linneuniversitetet, handlar tydligen delvis om sf (och
rollspel, tror jag). Men kursen angavs vara för "ämneslärare", så det är inget
för mig. Och jag är inte så förtjust i spelande heller.

Sökte på "fantasy":
Fantasy, 7,5 p, Sthlms univ, men det anges att man skall ha vissa kurser i
historia som förkunskap (och det är ett av få ämnen jag inte pluggat - jag
pluggar det på egen hand via stora mängder böcker). Och jag tror jag kan
fantasy rätt bra redan, så det hoppar vi.

Sökte på "skräck":
Skräckfiktion, 7,5 p,  Linnéuniversitetet, Växjö, nätbaserad undervisning,
anmälningskod LNU-57097. Det kunde vara något för mig, om jag inte nyligen gått
näraliggande Jönköpings högskolas skräckkurs... (Ledd av Mattias Fyhr f ö.
Kursen var ganska ambitiös, så nu kan jag allt om skräck.) Nej, det hoppar jag.
Konsten att skrämmas - skräcken i kulturen, 7,5 p, Mälardalens högskola,
nätbaserad undervisning, anmälningskod MDH-21099 - nej, det får nog bli samma
här, hr Fyhr har redan lärt mig allt om skräck. Är jag rädd.

Sökte på "skrivande".
Linneuniversitetet i Växjö har hela fyra kurser i ämnet Kreativt skrivande, I,
II, III och IV, det är visserligen distans - men det står att det är fyra
undervisningstillfällen i Växjö. Och det är ett helt års kurs på 30 p,
halvfart, litet för mycket. Så jag hoppar det också. (Jag har hittills läst två
kurser i skrivande, den sista på nivå II, så jag kunde kanske söka nivå III.
Men har ingen lust att åka till Småland.)
Mittuniversitetet i Härnösand har också en kurs i Kreativt skrivande, 30 p,
internetbaserat, men här står att vissa kurser i litteraturvetenskap krävs i
förkunskap, och det är också något jag inte pluggat (men månne ibland utövbat i
praktiken via div litterär verksamhet).

Sökte på "astronomi":
Astrobiologi - förutsättningar och möjligheter för liv i universum, 7.5 p, ges
vid Lunds universitet, halvfart, icke nätbaserat. Anmälningskod LU-10031 för
den som är nära Lund och är sugen.
Livsbetingelser i universum, 7,5 p, Uppsala univ, halvfart, icke nätbaserat.
Anmälningskod UU-13503 för den som är nära Uppsala och är sugen.
Intelligent liv i rymden - är vi ensamma?, 7,5 p, Sthlms univ,
kvartsfart,kvällstid. Det är en kurs jag redan gått. Anmälningskod  SU-46243
för den som är nära Stockholm och är sugen.

Nej, det verkar inte finnas något som passar mig i höst. Men jag har givit
anmälningskod till en del kurser för den som har lust. Det finns många fler
kurser i astronomi - jag gav exempel som anknöt till sf, ETs och SETI - deltid,
distans, kvällstid med närvaro för vissa, osv för den som vill. Det är bara att
ordsöka. Och det finns andra kurser i alla ämnen, i stort och smått.

--Ahrvid

Ps. Under många år har jag pluggat allt möjligt på universitet, om jag minns
rätt bl a filosofi (teoretisk och praktisk), ADB (kallas väl datalogi idag),
fysik, BASIC-programmering, astronomi, journalistik, kreativt skrivande, sf,
fantasy, skräck. Allt från flera terminer i ämnen, till småkurser på distans -
men mest för att förkovra mig, och man har väl nytta av det på olika sätt. (Jag
vet inte hur många högskolepoäng det är. Mitt konto på antagning.se hade en
sammanställning, där dock alla poäng före år 2000 inte var med. Bryr mig inte.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /