[SKRIVA] Typsnitt för dyslektiker

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Nov 2008 17:53:25 +0100

I går besökte jag en seminariedag för föreningen Vetenskap & Allmänhet, som
hölls på Konstfack (vilket numera återfinns vid Telefonplan). Ett av
seminarierna handlade om ett par konstfackare som skapat ett typsnitt som skall
hjälpa dyslektiker. Typsnittet verkar inte ha fått något namn ännu, och
projektet är inte helt klart. Det kan dröja upp till ett par år innan det
kommer ut på marknaden (det krävs mer avtestning, kanske mönsterregistrering,
etc).
  Vi fick ta del av arbetet som pågår. Enligt tester kan dyslektiker med detta
typsnitt läsa upp till 60% snabbare, och det är inte fy skam. Jag kan förstås
inte återge typsnittet här, men väl beskriva det.
  Det påminner närmast om typsnittet Sans Comics (anpassat för serier, och ett
typsnitt många system har som standard), men har högre staplar och en massa
subtila skillnader. Lilla "q" ser t ex ut som en miniversion av versalen, och
mest udda är bokstaven "f" som i dyslexitypsnittet får en ögla längst upp.
(Förklaringen är att "f" är en viktig bokstav och detta skapar visuella
riktmärken. Hm, se Ps:et!)
  Ö h t vände seminariet upp och ned på en del föreställningar, t ex att Times
skulle vara lättläst. Det är det inte för dyslektiker! Alla dessa seriffer bara
förvirrar. Vi fick veta att för dyslektiker är det viktigt med vissa
bokstavsavstånd. Radavstånd är viktigt, men inte textstorlek.
  En intressant detalj är att man räknar med att dyslexitypsnittet även lär
göra att normala läsare också läser snabbare.
  Ett sådant här typsnitt kan bli värdefullt för utgivare som t ex LL-förlaget
(för lättlästa böcker - vartill undertecknad medverkat, och jag har fler
LL-bidrag på gång).

--Ahrvid

Ps. Förresten, när jag googlar hittar jag en artikel om typsnittet - med en
bokstavskarta! http://capdesign.idg.se/2.990/1.140559--ahrvid@xxxxxxxxxxx /
ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ
IQ-HJÄLP!