[SKRIVA] Tävlingsbidrag; en god affär

  • From: Jonas Åkerlind <jonas.akerlind@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Sep 2008 10:54:46 +0200

En god affär.

Affärsängeln gav madrogen på andra sidan bordet den blick han alltid gav de
varelser han ville göra affärer med. Kisande blå ögon som vibrerade av
besvikelse och iskallt tvivel. Han lät dem dröja tillräckligt länge för att
madrogen skulle bli obekväm och slå bort blicken. Då suckade han lagom högt,
lutade sig tillbaka och muttrade.
    ­ Jag kommer inte att tjäna ett skit på det här, men av ren godhet ska
jag köpa dina djur. Förklara bara din affärsidé en sista gång. Du föder upp
hurvar?
    Madrogen nickade. Den löste upp sina fyra armar som legat i kors över
bröstet och snärtade iväg en tentakel till väggen bredvid. På en stenhylla
stod en karaff med saltlösning. Madrogen hällde upp en lerkopp, svepte
tillbaka den långa armen och lät vätskan rinna ner i sin breda hals. En
bubbla låg kvar i mungipan. Affärsängeln böjde bak nacken och stirrade på
tentakeln som låg i en båge över hans huvud. Han gav madrogen en ogillande
blick.
    ­ Ta för dig bara. Och hur sällskapliga är de här hurvarna?
    Madrogen rapade. En pust av bränt kol svepte över bordet.
    ­ Väldigt sociala. De är snälla och extremt lydiga.
    ­ Och du säger att de förökar sig själva?
    ­ Ja.
    ­ Hur sjutton går det till?
    Madrogen rullade tillbaka tentaklerna över bröstet.
    ­ När den kräks. Det som kommer upp blir till en ny hurv.
    ­ Ett helt nytt djur?
    ­ Varje gång den kräks. Men om den kräks eller inte beror på vad den
äter.
    Affärsängeln vickade tillbaka stolen.
    ­ De är ju mardrömsdjur från helvetet, sa han. Hur ska jag kunna sälja
dem vidare?
    ­ Barnfamiljer. Hurvar älskar barn.
    Ängeln fnös teatraliskt och drog ut den nedersta lådan på sitt
skrivbord, slet ut ett avtal och signerade det.
    ­ Barnfamiljer, säger du. Jaja. Du får 400 krox per hurv. Det är ett
mycket generöst erbjudande. Skriv på nu.
    Han räckte över pennan till madrogen som förde ut bruna trådar ur en
tentakel. Trådarna rullade sig runt pennan innan den snabbt ritade en
triangel med fyra streck bredvid affärsängelns signatur.
    ­ Okej, sa madrogen och reste sig. Men avtalet gäller alla djur. Jag har
tolv hurvar nu. Du köper alla.
    ­ Självklart, sa affärsängeln. Ut nu, jag har kunder som väntar.
    Madrogen lämnade rummet. Ängeln smackade med tungan när dörren slog
igen. Tittade på porträttet över sina söner som stod på bordet. En bra
morgon, tänkte han. Inte bara har jag skaffat mig världens smartaste kennel,
nu har jag även en födelsedagspresent till yngsta grabben. Fan så skönt att
få det ur världen.

När Grogg kom hem stod Luni och rörde ihop en blombladskräm. Det doftade
ljuvligt och han kysste henne på ryggen. Hon skrattade generat.
    ­ Hur gick mötet?
    ­ Bra. Han betalar uselt. Men han betalar åtminstone.
    ­ Skrev ni kontrakt?
Grogg slingrade tre armar runt hennes kropp och höll upp kontraktet med den
fjärde. Hans fru vände sig om och såg honom djupt i ögonen.
    ­ Bra. För jag vill inte ha en enda hurv här om en månad.
    Luni tog hans tentakel och lade den ömt över sin mage. Grogg drog efter
andan.
    ­ Är det sant? Är du havande igen?
    Luni började gråta.
    ­ Ja. Och det här barnet vill jag att vi behåller. Jag svälter hellre än
föder upp ett till av de där fåniga djuren.