[SKRIVA] *Två* krängda noveller

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 5 May 2010 14:24:10 +0200

Tänkte skryta litet. Men jag har haft en novell liggande ett tag hos Året Runt,
och fick idag veta att man vill ha den. Och för ett par dagar sedan skickade
jag också en annan novell till tidningen Nya Åland, och samma dag - idag - fick
jag veta att man vill ha den också. Besked om pubbande av *två noveller samma
dag* är litet oslagbart!
  Jag tänker inte pubba dem elektroniskt (möjligen ett tag efter publicering;
jag menar, blaskorna har rätt till prioritet). Men jag kan säga något om
novellerna. Till Nya Åland skrev jag novellen "Mannerheims hemliga meddelande"
som utspelas i slutet av första världskriget och under finska inbördeskriget
och inkluderar bl a en flygande engelsk diplomat. Den är möjligen en aning
"alternate history" (det hemliga meddelandet till Mannerheim som sägs vara
avgörande för Finlands framtid är förstås helt påhittat), och jag ger litet mer
sf-touch genom att döpa en av personerna i novellen till Asimov... Som bekant
hade jag även en novell i Nya Åland förra året under Åcon, så det är litet kul
då det kan upprepas.
  Till Året Runt skrev jag en myspysig deckarnovell betitlad "Stjärntecknens
skakande spår" (om man nu inte ändrar titeln; publicering kan nog tidigast ske
om 1-2 månader) där ett mord begås på ett mycket udda sätt, och löses av en
detektivande medelålders dam. Den ev förekommande fandom-anknytningen är att
jag döpt hjältinnan till Tora Storm (äldre släkting till Ture Storm, kanske,
men den illustre Ture nämns ö h t inte). Novellen handlar litet om t ex
horoskop, men är inte sf - däremot ganska mysig och finurlig. Tanken är att om
novellen gillas och jag får bra idéer kunde jag skriva mer om Tora Storm. Men
det är alltid svårt att hitta på riktigt bra novellidéer/intriger, så vi får se.

--Ahrvid

Ps. Varför skicka novell till Året Runt? Vår vän Bertil Falk har länge hemsökt
konkurrenten Hemmets Vetckotidning med myspysiga deckarnoveller. Jag har länge
funderat på att prova samma gebit, men jag slipper nu konkurrera med Bertil
(hade inte ÅR nappat kunde jag kanske ha försökt knapra på hans marknad...).
Novellen var *kul* att skriva; det är liksom tillfredställande att hitta på
gångbara texter (och så kan man skita i om någon tycker nobelpriset är
avlägset).

Hotmail i mobilen på 5 sekunder!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----