[SKRIVA] Re: Täta textmassor (var: Datanät i rymden)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 17 Jul 2007 18:49:21 +0200

Ahrvid Engholm wrote:
>   Jag tycker inte man skall anpassa sig till irrationalitet. Och man
> skall inte anpassa bort sina språkliga och typografiska verktyg. Stycken
> med blankrad funkar illa för löpande brödtext. (Av olika skäl jag
> redogjort för.)

Jag tycker inte det är irrationalitet men vi har olika åsikt här så
vi får nog ha olika sådan :-)

>   Och det är väl denna komplexitet/irrationalitet som hos en del skapat
> föreställningar om att bara för att man byte från en plan yta till en
> annan måste man plötsligt byta typografiska och stilistiska skrivverktyg.

Som sagt, ytorna är inte likadana så det är inte så enkelt som en
plan yta till en annan plan yta. Det finns fler faktorer inblandade
men jag tror inte vi kommer längre här heller. Jag tycker det ofta
är jobbigare att läsa på skärm än på papper av olika skäl (även om
en dåligt lay outad bok självklart också kan bli jobbig att läsa).
Om du är så lyckligt lottad att det fungerar bra för dig att
behandla text på datorskärm likadant som text på papper så är du
helt enkelt lyckligare lottad än mig.

> [...]
> att det står ut). Se istället följande:
>
> ardsfmbl sdzgpaluågl sdfgadfkughva asdfkhapsdg asdgadsfö påasdgfu
> afgadfgagfagaj asdgagf adfghasdf szafdgagsdfgsfg dadfgasfg.
> adsadga hkjyfsxfd gjldrfghd etyetyuhklvaerygdtyetyy b ertyner.
>
> asgadg sgfhsghsfg djgsfd jsgfygfsgd jfdhdfj  shgsfhgdfh sfgh
> sdfhs sfghsgliifgjib itytr jhgö jujyfrlkkmä uyrlöoh mjöiuå.
>
> asdfga sdfg
>
> afgafgagagf sfhsghsh  dgjdhj afhgasfh  djhjdfk  sahfsghdhjg jgjk
> afdgsddfg sdfgsdfg jhkzdgghkdf jkkdfhfgj, safhfgjk sghdhgkjhxh
> sgjdhkjfggh dhjfjghjfjk sgjdhkfug dghkfg dfjfugkgflkjhv rfhkfu.

Det är självklart ett kort stycke. Hade det varit en rubrik hade det
sett ut så här (om jag hade skrivit det):

[...]

Aafh sghdfj
[...]

För mig så syns det tydlig skillnad på rubrik och kort stycke. Hade
jag ingen titel men en lång text hade jag kanske skrivit rubriken
med versaler.

> [...]
> afdgsddfg sdfgsdfg jhkzdgghkdf jkkdfhfgj, safhfgjk sghdhgkjhxh
> sgjdhkjfggh dhjfjghjfjk sgjdhkfug dghkfg dfjfugkgflkjhv rfhkfu.

Inte för mig och absolut inte i en lång novell eller
konventsredogörelse eller linknande men vi är alla olika.

>   Så kan man inte skriva dialog (följande din styckekonvention). En
> replik skall vara ett eget stycke!

Man kan visst skriva dialog/repliker så om man accepterar att texten
behöver en annan behandling i ett annat medium.

Men det är väl samma sak här. Vi har olika åsikter och jag dras
tyvärr med en svårighet att läsa vissa texter som du slipper. Nu
blev jag avundsjuk också - så j@€v£@ typiskt. :-)

/Kristoffer