[SKRIVA] Tranströmer fan club

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 12 Apr 2011 23:38:02 +0200

Det har varit ett par större artiklar om Tomas Tranströmer (ständig
nobelkandidat) i blaskorna nyligen. Prova t ex (men även andra artiklar):

http://www.dn.se/kultur-noje/i-transtromers-tid--ett-lovtal
http://www.svd.se/kultur/poetens-vardag_6076937.svd

Vår rullstolsbundne, men inte intellektuellt nebrutne, vän Tranströmer hyllades
i kväll på Rumänska Kulturinstitutet (Stockholms okända kulturpärla!). Han
fyller 80 och har f ö nyligen givits "professors namn". (Tomas P Tranströmer?)
Det var andra gången jag träffade Tranströmer, ty han var där även förra året -
vi delade toakö t ex - vid en liknande hyllning. Det var mycket folk då, men nu
var det ännu mera var det trångt som attan!
Instututet har kanske 60+ sittplatser. Fyller man alkover, mittgång och bakvägg
kanske 100. Jag kom för sent och måste ansluta till de 30-35 (och jag tror
många vände om!) som stod i två dörröppningar (jag fick rätt bra plats, där
scenen hela tiden kunde skymtas). 130-35 på ett ställe gjort för kanske 60...
En violinist spelade tranströmerinspirerad musik. Lena Endre läste dikter. En
litteraturforskare föreläste. Och Poeten satt i rullstolen längst fram. Det var
suveränt uppskattat både av publik och Poeten. Han pratar inte mycket efter sin
stroke, men var kvar i typ en halvtimme efteråt då valda delar av publiken ändå
ingick i någon form av ömsesidig kommunikation.
Jag kan inte bedöma poesis genomslagskraft, men det här var mäktigt.
Fullsmockare än fullsmockast, och alla gillade Tranströmer.
Ja, jag gillar hans poesi. Gillar man Comet-Johan gillar man allt. Det finns en
del paralleller jag kanske inte skall gå in på, men antydningsvis handlar det
om att Tranströmer kan ta en del häpnadsväckande skutt som CJBjr inte heller är
främmande inför. ("Så jag skall ha nobelpriset!" hör jag i bakgrunden - håll
käft!).
En kväll svår att uttrycka i ord men som på många sätt var maximal!

--Ahrvid

Ps. Jonas Ellerström var där och MINNS faktiskt conen på 80-talet han gästade.
(Han är ofta på Rumänska, ty han har smak.)

Pps. Torsdag kl 17, någonting om framtidens stad inträffar på Rumänska
Kulturinstitutet. Stadsutveckling, utopier osv - kolla www.rkis.se .

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----