[SKRIVA] Tranströmer död & jag intervjuades

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 27 Mar 2015 18:54:39 +0100

Var  nyss på Rönnells antikvariat och hörde Bodil Malmsten läsa ur sin nya
diktsamling. Men väl där fick jag höra att Tomas Tranströmer avlidit.  Fällde
någon kommentar om att jag  träffat honom  (på två diktkvällar på Rumänska
kulturinstitutet) varvid ett TV-team från SVT reagerade och ville ha en kort
intervju...
  Det kan komma i Kulturnyheterna nu  strax, eller något annat kulturprogram.
  Men det blev väl inte världens toppintervju. Jag sade något om att
Tranströmer hade ett bra bildspråk, fina metaforer och  nämnde förstås det där
om att jag stött på honom på Rumänska kulturinstitutet. Jag tycker dock att jag
mumlar för mycket, så det blir nog inte världens bästa "sound bytes" (varför
det må vara tveksamt om de använder det). TV-teamet var ute på kulturevenemang
för att samla reaktioner på Tranströmers död.
  Kolla Kulturnyheterna eller liknande program framöver. (Men jag är nog inte
med. Andra på samma diktevenemang intervjuades också.)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /