[SKRIVA] Re: Tips hur man botar skrivkramp

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 24 Aug 2010 16:56:16 +0200

Date: Tue, 24 Aug 2010 05:26:32 -0700
 Din uppdelning mellan två sorters författare kan jag gå med på, eller i alla
fall finna plausibel. Jag tror på inspiration, även om jag kanske har en annan
uppfattning än begreppen än andra, men det är ett annat ämne.<<

Nej, Harper Lee lär inte bota skrivkramp via en promenad. Inte ens via hundra
promenader. Men one-hit wonders är inte alls ovanliga inom litteraturen.
  Det värsta är kanske att *debutera* med en riktig hit. Prestationskraven blir
sedan så höga att man får svårt att nå upp till dem.
  Vad är din uppfattning om inspiration?
  Jag tror att inspiration är en kombination av rätt livsläge, rätt
sinnesstämning och en bra idé om vad man skall skriva. Är alla dessa faktorer i
"halvbra" läge eller mer kan man dock möjligen pressa sig fram till
inspiration. Jag har ofta märkt att om jag skriver något och läget är halvbra,
kanske 2/3-bra, och man börjar skriva så kan inspirationsgraden öka efter en
stunds skrivande. Man kan sugas in i skrivandet om hindren är överkomliga och
man sätter igång. (Finns svårare hindrande faktorer hjälper dock inte detta.)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!