[SKRIVA] Thente gillar sf-filmbok

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Oct 2012 17:36:14 +0200

Jonas Thente på DN (som gillar sf) är positiv till Peter Öbergs nya referensbok
Science fiction så in i Norden, som listar alla sf-filmer som gjorts i det
nordiska området. "Anbefrallen referenslitteratur" kallar han det:

http://www.dn.se/blogg/bokbloggen/2012/10/16/anbefallen-refererenslitteratur/

Jag såg boken på Swecon (noterar att min samling Filmfandom är med!) och
pratade litet med Peter. Boken verkar bra, men det finns ett stort problem: den
är inte och kan knappast heller bli komplett vad gäller kortfilmer.
  Jag har i 25 års tid besökt Sveriges kortfilmsfestival (fd SFV-festivalen)
och i var och en har det alltid varit några sf-kortfilmer, i programmet eller i
programboken (alla filmer hinner inte visas, men alla som lämnats in till
festivalen listas i programboken). Säg, 4-6 sf-filmer/festival. Under blott de
senaste 25 åren blir det 100-150 filmer varav de flesta inte är med i boken.
  Och då är det en festival som pågått i decennier innan jag började bevista
den.
  Att spåra upp och skriva något om alla dessa filmer (säkert flera hundra
svenska sf-kortfilmer!) lär bli mycket svårt. Sveriges Film och Videoförbund
har möjligen arkiv över programböcker (hur långt tillbaka är en annan fråga),
och där kanske man kan läsa om dem - att läsa en kort beskrivning säger dock
inte alltid om det är sf eller ej, och så har vi problemet med "grän-sf"
förstås. Men om man skulle vilja se dem blir det svårare. Det är rullar från
uppemot 50 år tillbaka, utspridda bland hundratals filmare (en del döda, andra
har flyttat X antal ggr, kanske bytt namn, osv).
  Vill bara notera saken. Det finns mycket.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)