[SKRIVA] Re: "The Tunnel" nu kl 21.45 i SVT1

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 Aug 2014 21:43:31 +0200

Tora:
> Jag tröttnade efter avsnitt 1 och läste en bok istället. Torsten tröttnade
> efter avsnitt 2. De har plankat Bron. Kunde lika gärna ha dubbat vår
> version.
  Jag blir tvärtom fascinerad av hur utländska TV-bolag gör nyversioner av
svenska (och i detta fall danska) serier.
  Så jag såg det och kommer att fortsätta se "The Tunnel".
  Det intressantaste är att se hur rollen motsvarande Saga Norén (den lätt
autistiska) hanteras. Den har gått till fransyskan Clémence Poésy, som enligt
Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cl%C3%A9mence_Po%C3%A9sy ) är skådis
och modell, och även varit med i t ex Harry Potter-filmer.
  Hittills är slutsatsen att Sofia Helin gjorde ett bättre jobb men M'sell
Clemence har några avsnitt på sig. Det är också intressant att notera hur de
hanterat språket. I svensk-danska "Bron" kunde man anta att medverkande hela
tiden mer eller mindre förstår varadra. Här är det krångligare. Clemence pratar
engelska i England, och hennes manlige partner hasplar ur sig några enstaka
franska fraser men ursäktar sig hela tiden för att hans franska är dålig (och
får därmed en del i Frankrike att prata engelska).'
  Vore intressant att se den amerikansk-mexikanska versionen också, som
tydligen gjorts.

www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> & delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014 <http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/> / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! /Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /