[SKRIVA] Re: Textleksida

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Mar 2009 11:42:09 +0100

Subject: [SKRIVA] Re: Textleksida
> Jaja jag ska inte trada om min "skrivångest" - det vet vi nog alla hur
> det är lite till mans här på listan!

  Tips mot "skrivångest", eller "writer's block":

  * Skriv en massa saker som inte har ambitioner att "vara något", t ex
dagbokspladder, E-listeinlägg, struntprat.

  * Skriv något under en kort, bestämd tid, med regeln att du inte får gå
tillbaka och sudda. Tag t ex 15 minuter och säg att du skall skriva om staden
du bor i. Inga skrivfel får rättas, skriv det som faller dig in, sätt en timer
och skriv i rpecis 15 minuter. (Efteråt kan du gå igenom och rätta och
redigera.)

  * Skriv till den musik du gillar bäst. (Många gillar att skriva till musik,
andra vill ha det hjelt tyst.)

  * Leta fram gamla texter, och fundera på hur du skulle skriva dem bättre nu -
och skriv sedan om dem!

  * Översätt en text, t ex från engelska. (Det är ett sätt att slippa bry sig
om vad man skriver, för texten är ju redan klar.)

  Det finns säkert andra förslag också.

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx