[SKRIVA] Re: Textleksida

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Mar 2009 11:34:48 +0100

To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Man frågar sig osökt; hur många levande finns det egentligen på listan.

  Runt hundra. Men du - jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av
mailinglistor - det är alltid så och har alltid varit så att de flesta på
mailinglistor är tysta och passiva konsumenter ("lurkare" kallade).

> Har flera gånger tänkt att avboka mig från listan (när stuntpratet urartat),
> men ligger kvar eftersom Ahrvid förvånandsvärt ofta hittar godbitar, som jag
> inte skulle ha hittat själv (eftersom jag inte letar)

  Tack för det! (Men det är väl också så att jag får erkänna mig skyldig till
att leverera s k struntprat också ibland...)

> Och till Olof: ta kontakt med någon skrivkursanordnare som finns i den
> verkliga världen. Några namn att söka på är: Erik Grundström, Helga Härle,
> Eva Brise; alla mycket kreativa skrivledare, som gör underverk med folk som
> har "skrivångest" - för en mycket måttlig penning per termin.

  Det finns på folkhögskolor, hos studieförbund, och nyligen tipsade jag också
om att Gävle högskola kommande hösttermin organiserar en 7,5 p-kurs i "creative
reading/writing" med inriktning på - science fiction!

  Jag tänkte själv för ett per år sedan, som ett sidospår på en av
sf-kongresserna, organisera en helgkurs i novellskrivande,och hade rätt
detaljerade planer. Men den fick ställas in pga alldeles för få anm'älda. Vid
något framtida tillfälle får jag kanske återuppta de planerna!

  Man skulle kunna organisera en någorlunda strukturerad E-mailbaserad
skrivkurs (men inte på och via SKRIVA, utan separat), men jag har inte riktigt
tid för det just nu.

http://www.live.com/getstarted.aspx