[SKRIVA] Temperaturen Stieger...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Feb 2009 14:48:53 +0100

Nu har skådisar och släkt med anknytning till Stieg Larsson och hans
Millennium-serie råkat i luven på varandra. Den kvarvarande släkten var nyligen
i Stockholm för att gå på förhandspremiären av den första filmen och hyllade
filmens Salander, Noomi Rapace (
www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article4440183.ab ).
  Svaret blev dock inte riktigt lika översvallande. Noomi Rapace tar avstånd
från släkten Larsson, som hon menar behandlat Stiegs sambo Eva G snålt. "Pengar
gör folk fula", hädvar hon i Aftonbladet
(www.aftonbladet.se/nyheter/article4474639.ab ). Michael Nyqvist, som spelar
den andra huvudrollen (Blomkvist), väljer att inte uttala sig om släkten
Larsson:
  - Jag vll inte prata om det. Jag står helt tyst om det, säger han enligt AB.
  Bakgrunden till det hela har jag redogjort för tidigare och det har stått i
alla tidningar (släkten Larsson som Stieg  hade minimal kontakt med fick 100
miljoner, sambon som han inte kunde gifta sig med för att registernoteringar
skulle bli offentliga för nazister fick efter flera år och hot om stämning på
nåd behålla deras lägenhet).

--Ahrvid

Ps. En av artiklarna anger också att Stiegs sambo inte ens var inbjuden till
filmpremiären!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,