[SKRIVA] Re: Tankar kring SFV-rapporten

  • From: Sten Rosendahl <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 25 May 2010 17:32:14 +0200

Tack Ahrvid för recensionerna, det är mer sällan än man tror som någon
faktiskt recenserar ens filmer, så det uppskattas.

Jo Panopticon är väl den där storyn är starkast (men tekniken
svagast). I The Picnic så hade jag en väldigt stark känsla för filmens
form men väldigt lite story. Paparazzi Love var svårt att få en riktig
filmmässig twist på. Alla tre filmerna är gjorda på tid (48, 48 resp
24 timmar), därav de starka begränsningarna i manusen, de är oftast
ett teamarbete med improvisationsinslag och där jag jobbar för att
hålla ihop helheten. För starkare manus behöver man mer tid eller en
heltidsarbetande manusförfattare som står beredd att rycka in med de
resurser som finns för projektet i form av tema, skådisar osv.

Jag har en seriösare ådra också med längre manus och mer komplexa
historier, gjorde en novellfilm 2008 i genren psykologisk thriller,
har två manus på gång som båda är lite inspirerade av Stephen
King/Roald Dahl och ett tredje mer i genren magisk realism. Och så en
sf-långfilm så småningom, om någon vill hjälpa till att skriva eller
har andra förslag på sf-manus så välkomnar jag det.

Sten R

Den 25 maj 2010 16.51 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> Sten R:
>  Har nu sett dem.
>  Några korta synpunkter:
>  Panoptikon - kul idé, litet sf-artad. Aningen dåligt ljud och vid något
> tillfälle pratar skådisarna i munnen på varandra. Manuset kunde dock
> utvecklas till något mer.
>  The Picnic - jag blev först konfunderad över varför en modern situation
> utspelas som en s/v stumfilm. Men så dyker det upp röda stråk i det
> svart/vita och det avslutas med ett bisarrt motorsågsmord med en massa
> "VROOM" och inser att det är kontrasten mellan s/v och färg, mellan stumt och
> [...]

Sten Rosendahl Filmproduktion
http://www.stenrosendahl.com