[SKRIVA] Re: Tankar kring SFV-rapporten

  • From: Sten Rosendahl <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 23 May 2010 22:24:01 +0200

Jag förstår om filmerna var svåra att leta upp, jag gjorde lite
research innan jag gick på festivalen för att se om jag kunde undvara
någon visning och prioritera mer "okända" filmer, men ingen av de som
visades i Individuella klassen gick få tag på då. Det är väl iofs inte
så konstigt eftersom de brukar hålla på filmerna när de går ut i
festivalensvängen. Många filmer var också väldigt nya och i år
dessutom var en del gjorde av rätt etablerade producenter; en trend
verkar det som, festivalen har sent omsider blivit lite känd.

Jag missade hela första timmen pga SJs indragna tåg till följd av den
stränga vintern. Den oförlåtligt utdragna och av teknikmissar plågade
visningen av minutfilmer gjorde också att jag missade några filmer
till i den andra salongen. Hade jag inte haft med i film själv
dessutom hade filmkompisar på plats så hade jag nog bojkottat hela den
sessionen när det började strula.

Synd att du prioriterade ståupparna Ahrvid, då missade du precis
visningen av mitt bidrag, den lätt bisarra The Picnic som jag själv
kommenderade fram för att få se den på stor duk. Det gick alldeles
utmärkt att beställa vilken film som helst av de inskickade men jag
håller med om att lokalen blev dåligt utnyttjad, naturligtvis borde
fler filmer ha rullats där. Jag föreslog festivalledningen i efterhand
att man kanske skulle varvat filmvisningar (öppen duk) med musik på
kvällen i samma lokal där folk redan var, eller varför inte en
filmjukebox som Göteborgs Filmfestival hade ställt upp under en kväll
med inskickade bidrag från en tävling på nätet,

Om någon vill se mina filmbidrag och även förra årets som mer
lyckosamt tilldelades ett diplom så finns de alla på nätet numera:
Paparazzi Love: http://vimeo.com/9675863
The Picnic: http://www.youtube.com/watch?v=MhGt-TPEpec
Panopticon: http://www.youtube.com/watch?v=5iGcuHUaqTI

StenR