[SKRIVA] "Sveriges bästa poeter"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 26 Jun 2007 23:53:46 +0200

Expressen har haft omröstningar om den bästa svenska poesin. Flera topplistor
kan presenteras.
  Nedan är de tio populäraste svenska enskilda dikterna enligt 100 poeter och
litteraturkännare som Expressen frågade:

1) Stagnelius: "Vän! I förädelsens stund"
2) Ekelöf: "Eufori"
3) Stiernhielm: "Herkules"
4) Stagnelius: "Till förruttnelsen"
5) Södergran: "Dagen svalnar"
6) Stagnelius: "Endymion"
7) Stagnelius: "Suckarnas mystär"
8) Ekelöf: "Non serviam"
9) Ekelöf: "En värld är varje människa"
10) (delad) Jäderlund: "Som en gång varit äng"/Ida Börjel "Skåneradio"

Den enda jag presenterar med förnamn är Ida Börjel, då hon är den enda
modernare poeten och mindre känd. Hon är dessutom i kretsen av OEI vilket
Expressen kommenterar med "en indikation på tt den beramade kretsen kring
tidskriften OEI har ett visst inflytande över den svenska lyrikklimatet." Både
Stagnelius och Ekelöf är tydligen våldsmt populära.

Från samma omröstning får vi de bland kritikerna populäraste svenska poeterna
(där man räknat om röster på deras dikter till personröster):

1) Erik Johan Stagnelius
2) Gunnar Ekelöf
3) Edith Södergran
4) Georg Stiernhielm
5) Carl Michael Bellman
6) Ann Jäderlund
7) Tomas Tranströmer
8) Esaias Tegner
9) CJL Almqvist
10) Gustaf Fröding

Denna topplista blir dock drastiskt annorlunda i Expressens webomröstning
(nästan 500 läsare röstade):

1) Nils Ferlin
2) Karin Boye
3) Gustaf Fröding
4) Dan Andersson
5) Gunnar Ekelöf
6) Erik Johan Stagnelius
7) Edith Södergran
8) Carl Michael Bellman
9) Hjalmar Gullberg
10) Tomas Tranströmer

Notabelt är (enligt undertecknad) att såväl Taube som Cornelis V saknas. De är
vispoeter och många kanske inte tänker på vispoesi som likställd vanlig poesi.
Jag tror att det också är skälet till att Bellman (enligt mig Den Störste!)
hamnar relativt blygsamt. Ferlin var ingen vispoet, även om hans dikter
tonsatts av andra och är populära i visform.

--Ahrvid

Ps. BB-bolagets mailserver tycks ha strejkat en del under dagen (just nu verkar
den inte funka; webåtkomsten funkar). Så jag sänder detta från mitt
Hotmail-konto. Hoppas det funkar.
Play free games, earn tickets, get cool prizes! Join Live Search Club.
http://club.live.com/home.aspx?icid=CLUB_wlmailtextlink-----