[SKRIVA] Re: Svenska sf-noveller

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 3 Mar 2010 17:15:34 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Ahrvid skriver att han inte känner till Rolf Wiesler, men Du har faktiskt
> läst och kommenterat hans sf-novell "Den fjärde dimensionen" (Lektyr #
> 50/1951).
  Sorry, men det har jag i så fall faktiskt glömt. Var kommenterade jag hans
novell? Var det i DAST kanske?
  Jag har ibland fått dublettex av Bertil av gamla tiders veckotidningar -
under åren så där 50-100 tidningar, eller något sådant - och faktiskt läst dem,
eller i alla fall läst många av novellerna i dem. Så den vägen stötte jag nog
på Wiesler. Men jag har ju minne som en guldfisk...
  Det har varit mycket av intressanta och ofta bra noveller som publicerats i
de där gamla tidningarna. Nu idag helt bortglömt. Man kunde hitta
nobelpristagare i den "kolorerade veckopressen". En författare jag hållit
ögonen på litet är Helmer Grundström (lappmarkspoeten), som också skrev
äventyrsnoveller eller noveller om hårda gubbar som jobbade på myren och
bråkade och sköt varg osv.
  Skillnaden mellan "fin" litteratur och (påstått) undermåliga
"veckotidningsnoveller" är hårfin och illusorisk. Litteratur värderas efter var
och av vem den publiceras, inte efter faktiskt innehåll, stilistisk skicklighet
osv.

Hotmail i mobilen!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----