[SKRIVA] Svensk sf-författare i Nya Zeeland

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 12 Feb 2012 03:31:59 +0100

Fredrik Brounéus är en svensk sf-författare som bor i Nya Zeeland. i mars
kommer han ut med en humoristisk sf-roman, skriven på engelska, på NZ-förlaget
Steam Press:

http://www.steampress.co.nz/lighthouse.html

"The Prince of Soul and The Lighthouse by Fredrik Brounéus is a comic sci-fi
novel set in Otago and Southland, and it will
 be launched in Wellington on 14 March. If you will be in Wellington that night
please get in touch and we?ll send you an invitation. An
event is also planned for Dunedin.
            Fredrik is a Swedish writer who has lived in Dunedin since 2009.
His previous books include a children?s thriller and a young
 adult pop novel, both of which were published in Swedish."

Siten Spektakulärt, http://www.spektakulart.se/ hade nyligen en intervju med
honom, där vi bl a får veta:
"? Jag håller på och avslutar en engelsk science fiction-roman om
mänsklighetens undergång, intergalaktisk underhållning och hur de båda hänger
ihop. Och så är jag är mitt i en barn-ungdomsbok om episka äventyr under en
framtida kolonialisering under havsytan ? Vilda Västern fast på havets botten.
Och med hajar.

Vilken är din största framgång hittills ? vad är du mest nöjd med av det du
skrivit?
? Det är nog The Prince of Soul and the Lighthouse ? en engelsk humor/science
fiction-roman som kommer ut här på Nya Zeeland i mitten av mars 2012, på
förlaget Steam Press. Boken har fått entusiastiska omdömen av flera välkända
Nya Zeeland-författare, så det känns verkligen jättekul. ?If the Dalai Lama and
Terry Pratchett collaborated on a novel, it might read something like this.?
Bättre referenspunkter hade jag inte kunnat önska mig.

Vad föredrar du ? science fiction, fantasy eller skräck? Eller ingetdera?
? Efter att ha plöjt hyllmeter av Stephen King och Ray Bradbury i tonåren blev
jag introducerad till Douglas Adams och Terry Pratchetts
böcker, och helt nya världar öppnade sig för mig. Nu föredrar jag humoristisk
science fiction eller fantasy. Skräck är för läskigt."

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)