[SKRIVA] Svensk film från Trojanska Kriget

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 Aug 2013 08:12:32 +0200

Apropå film, 14.50 visar SVT1 "Sköna Helena", långfilm från 1951, som beskrivs
så här:

"Många intriger och förvecklingar sker innan Paris får den sköna Helena. Allt
händer i det lilla kungadömet Arkadien vid tiden för trojanska kriget. Regi:
Gustaf Edgren. I rollerna: Max Hansen, Eva Dahlbeck, Per Grundén, Åke
Söderblom, Elisaveta, m.fl."

Låter intressant, och den har jag nog inte sett förut (trots att SVT sedan hur
länge som helst alltid sänt gamla svenska långfilmer på eftermiddagarna - jag
gillar gamla filmer, särskilt om de är i svart/vitt).

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /