[SKRIVA] Svensk Rambo

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 02 Jul 2014 06:09:12 -0700

Jag dröjde i det längsta med att se Sylvester Stallone-filmen "First Blood"
(1982) eftersom jag inte hade några förhoppningar om den, annat än som en av
Stallones popcornfilmer i mängden. Men när jag såg den häromåret slogs jag av
hur bra och tankeväckande den trots allt är; nu när jag sett resten av
Rambo-filmerna står den ut liksom första Rocky-filmen i jämförelse med resten
av den serien. Sylvester Stallone kan när han bara vill, men han vill det
alltför sällan.

Senaste uppladdningen hos Trailers From Hell presenterar "First Blood":
https://www.youtube.com/watch?v=iGgug8_Tn1M Där påstås i inledningen att namnet
Rambo egentligen är namnet på en äppelsort. Men kuriosa är att den förste som
hette Rambo i Amerika var en svensk nybyggare i New Sweden, Peter Gunnarsson
Rambo (1612-1698). Han var en ovanligt storväxt bonde som blev en mycket
inflytelserik person i kolonin; berget Rambo's Rock är uppkallat efter honom.
Äppelsorten är uppkallad efter ättlingar till honom; och möjligen tog Peter
Gunnarsson Rambo sitt namn efter orten Rambo i närheten av Ramsberget och
Ramsele vid Umeå. Wikipedias artikel om honom, där man inte har klart för sig
att det verkligen finns en ort i Sverige som heter Rambo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Gunnarsson_Rambo Engelska Wiki spekulerar i
att han kom från trakten av Ramsberget vid Göteborg och hävdar att det är känt
att han kom från Göteborg, men om man granskar källorna kan det nog mycket väl
visa sig att det är tvärtom: att det från något dokument är känt att han kom
från trakten av Ramberget, och att man har tagit för givet att detta är
Ramsberget vid Göteborg.

När jag såg "First Blood" stod det också klart varför de vänsterpropagandister
jag vuxit upp med privat och i media avskydde filmen som pesten. Det var
givetvis alla forna Vietnam-aktivister som inte klarade av att handskas med en
sådan het potatis, där budskapet är att arbetarklassöner i tron att komma upp
sig i livet utnyttjades som kanonmat i ett misslyckat krig och sedan blev
dubbelt utslagna när de kom hem och bespottades av hela samhället (och
speciellt av den vänster som borde ha mest förståelse för dem).

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).