[SKRIVA] Svahnesång om Märkligheter

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Mar 2009 16:41:38 +0100

Claes Svahn som brukat vara på DN-NoN (och jag har träffat honom; han har även
varit på någon sf-con ibland, har jag för mig) har startat en blog på DN om
"Märkligheter". Finns på:

http://www.dn.se/blogg/markligheter

Svahn är ordförande för UFO-Sverige också. Skall tilläggas att han verkar vara
en av de vettigaste inom det gänget, för hans grundinställning är att 99% eller
något av alla tefat har en naturlig förklaring (och resterande 1% säger han väl
inte så mycket om).

  Hittills har han i blogen skrivit om siffermystik och konstiga geologiska
fenomen. Inget om UFOs ännu, vad jag kan se.

  En bra TV-serie i ämnet märkligheter är förstås Arthur C Clarkes Mystiska
värld, som jag har för mig gått bl a på SVT. Clarke är förstås 100%-skeptiskt
till alla mystiskheter folk tror på, och förklarar det mesta.

  Och det som ännu inte kan förklaras spelar ju ingen roll - det MÅSTE inte
vara magi och ETs bara för att vi inte känner till exakt hur något konstigt
kommit till. Om man ser ett ljus på himlen kan ju det vara vad som helst. Det
måste inte vara ett tefat från Venus bara för att vi inte har tillräcklig data
om vad det är. Folk går väl inte omkring och tror att det är utomjordingar i
farten för allt man ser? Om man ser en fläck på väggen och inte har en aning om
hur den kommit dit - måste Kalle Marsian ha varit där och satt dit fläcken med
sin strålpistol?

  Nå, Svahn är för det mesta skeptisk i alla fall.

--Ahrvid

Ps. Expressen har en kritisk krönika i ämnet på
www.expressen.se/ledare/isobelhadleykamptz/1.1505955/isobel-hadley-kamptz-myten-om-det-upplysta-sverige

Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx