[SKRIVA] Sunkit & Lovecraft

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 6 Oct 2014 02:07:04 +0200

SUNKIT OCH LOVECRAFT...

Det har varit en hektisk vecka, med flera seminarier, författarträffar och
dylikt. Och dessutom den första kvartalsvisa träffen för Nya Sunkit och  sedan
Stockholms HP Lovecraft-festival. (Till råga på allt har jag haft en del att
pyssla med kring Fantastiknovelltävlingen, vars resultat snart utlyses.) Därför
är jag sen i rapporterandet och jag får försöka hålla mig relativt kort...
   But I think I'll cover the Lovecraft stuff in English, so it can be used for
the Europa SF site which wants stuff like that.

SUNKIT

Sunkit är ju klubben för udda, rolig musik - "sunkedelia" gemenligen kallad -
som höll hus på Bröderna Olssons på Folkungagatan 1996-2011 varje månad, och
sedan dess återkommit med årliga specialfester. Men nu har den återupplivats av
gärningsmännen Magnus och Burt som kvartalsträff. Tanken är, om jag fattat det
rätt, att det blir första torsdagen i varje kvartal på Mosebacke, Stockholm.
  Där huserade en gång Mosebacke Monarki, och det känns inte helt opassande.
(Se www.sunkit.com .)
  När jag 2 oktober vid pass kl 20 kom intrippande och just hunnit säga hej
till Martin och Anna-Lena  (tack för  öl!) och kanske någon till, fick jag till
min stora överraskning se Kjell Genberg sitta (a k a Sveriges meste författare)
där i ett hörn! Rusade dit och satte mig.
  Det visade sig att Kjell är gammal bekant till kvällens stjärna, Lena Junoff.
Han var under 60-talet musikmanager (bl a för Björn Skifs och hans band Slam
Creepers!) och huserade i musikkretsar där frk Junoff också rörde sig. Hon
skulle underhålla under kvällen, laga plockmat och lansera boken om hennes liv,
Primadonnan från Hisingen (som såldes och signerades i ett hörn,
http://cdon.se/b%C3%B6cker/lundkvist,_pontus/lena_junoff_%3A_primadonnan_fr%C3%A5n_hisingen-27265266),
 och det hade lockat hr Genberg till denna udda församling. Vi snackade litet
innan musikvolymen höjdes.
  De flesta av de Vanliga Misstänkta var på plats. Jag är dålig på att minnas
alla, men utöver redan nämna t ex 2 x Danne, Trampe, Grosshandlarn, och en del
nya: Victoria (som för några år sedan gjorde en dokumentär om Sunkit) och såg
jag inte "Uppdrag Gransknings" Fredrik Laurin där också! Planerar SVT ett elakt
avslöjarreportage om vår skumma samling? Aj-aj-aj...
  Snart intogs scenen av ett matlagningsbord som sköttes av Junoff, Trampe,
Anna-Lena och nämnda boks medförfattare Bo Sjökvist. Boken om Lena Junoff är
nämligen en blandning av biografi, serie (Pontus Lundkvist som tecknade det var
också på plats) och kokbok, där vår sångfågel delar med sig av sina udda
recept. Kvartetten satte genast igång med att tillverka små "snittar" som
bestod av den välkomponerade junoffska specialblandningen falukorv, gravlaxsås,
gurka och sallad (på bröd) vilka sedan delades ut till den månghövdade
publiken. Fler överraskande recept finns i boken.
  Sedan började The Junoff Show! Lena Junoff är en legend på Sunkit, beroende
på att hon medverkat på någon av den illustre Johnny Bodes
Bordellmamman-plattor, vilka ofta går heta på Sunkit. Hon kommenterade detta
med att hon förmodligen därför blivit "familjens svarta får".  (Men herregud!
Idag då sexet brer ut sig på kvällstidningarnas löp finns värre saker än att ha
sjungit med Bode. Sådant är t o m en kulturgärning av något slag.) Junoff sjöng
loss på några klassiska jazzlåtar (bl a "A-train", "Summertime" och "The Lady
is a Tramp") och berättade däremellan små snuttar om sitt vilda liv, som bl a
inkluderade att ha varit primadonna hos nyligen hästavlidne Hasse Wallman,
sjungit med Tony Bennett, festat med Hep Stars, spelat i Jesus Christ
Superstar, träffat Lauren Bacall, invigt färg-TV-sändningar i Västtyskland och
på 70-talet varit rubrikprinsessa i skandalpressen.
   Då och då utbröt hon under sjungandet i en mix av scatsång och mild
primalterapi. Pianist var Kaj Sundholm. Jag stod alldeles invid pianot och tog
bilder med min dassiga mobil.  Kjell försvann efter detta. Jag fick aldrig
möjlighet att sammanföra honom med Anna-Lena som ville fråga om hans texter
till Bordellmammans Julvisor. Någon annan gång kanske.
  Det vanliga sunkittandet utbröt. Folk dansade och sjöng med i de kända
truddelutterna, som jag skildrat tidigare men som kan sammanfattas: "I love
mustaschprydde Mårtenssons sidovagnsmotorcykel, tjugo minuter från Eslöv eller
Södertälje, där det är partaj-aj-aj och skyller på Rolling Stones men inte
Beatles som gav oss sin musik". Så är det. Stundtals samlades folk ute på
Mosebackes terrass, i den milda, tidiga oktoberkvällen för att vila mellan mer
ansträngande duster på golvet, medan Burt och Magnus vände plattor.
  Efter en hektisk vecka var jag en smula slak så jag gick motvilligt framemot
halv tolv (det brukar hålla på till kl 01), men jag tror att folk hade det kul
trots det.
  En typisk Sunkit-kväll av kaos och galenskap. Plus Primadonnan från Hisingen.

STOCKHOLM HP LOVECRAFT FESTIVAL

For several years, there's been a HP Lovecraft festival in Stockholm. This
legendary horror writer has become very popular in Sweden, first introduced
here in the 1950's radio show, and later anthology, "Mannen i svart" ("The Man
in Black"), and in a broader sense in the 1970's in collections edited by Sam J
Lundwall. Many publishers have since jumped on the HPL bandwagon, with by now
all of his stories (sometimes in new translations - HPL is in public domain,
but old Swedish translations aren't), books about Lovecraft, comics based on
him, books of HPL quotes and so on.
  This year's festival, October 2-5, was the fourth in the series, mainly held
in the comics library of the Stockholm Culture House, but for Sunday also in
the SF-Bookstore in the Old Town. You can find the program here www.shplf.se .
Yours Truly was occupied some of the days, but went there Saturday, which
seemed like the main events day. Guests of Honour were Darrell Tutchton and
Sean Brannery from the HP Lovecraft Historical Society in the US. The program
included art exhibitions, a quiz, films, a "Bazaar of the Bizarre" (HPL books
and stuff for sale), panel discussions, music, games and a radio play.
  On Saturday was the opening of a small HPL exhibition in the Culture House
and then programming through the afternoon. First was a panel discussion
moderated by the festival organiser Anders Lundgren, of the comics library. He
interviewed the Lovecraft expert and translator Martin Andersson and the
creators Daniel Thollin and Jonas Andersson of the "1000 ögon" ("1000 eyes",
info in Swedish http://1000-ogon.blogspot.se/) comic book series, where
Lovecraft is transposed to a Swedish setting, namely around the city of
Uppsala. What the panelists liked about Lovecraft was among other things  his
philosophical attitudes, his refusal to compromise with his (sometimes odd)
ideas, his dark view of humanity, his stylistics and of course the heavy horror
elements.
  Martin Andersson also told about how he and well known HPL expert ST Joshi
last summer went to Ireland, invited to go through the left-over papers of
horror writer colleague Lord Dunsany, where they made some nice Dunsany
discoveries, like new stories and a unpublished theatre play - and also
correspondence with Lovecraft. HPL was a manic letter writer, estimated to have
produced between 50 000 and 80 000 letters of which maybe 10% have been found.
(He wrote in longhand, so he couldn't keep carbon copies from a typewriter.)
  In program pauses I went to the Culture House library and found several
volumes of Collected Essays by HP Lovecraft, which will be very interesting to
study. Apart from the letter writing, and short stories for the pulp magazines,
Lovecraft was also active in early amateur publishing through organisations
like UAPA and NAPA. He had an enormous output, of which only a tiny fraction
was published in commercial magazines, and nothing in books during his (to
short, 1890-1937) lifetime.
  The Swedish horror writer Anders Fager, who openly confesses his lovecraftian
inspiration, was also interviewed and he's always fun to listen to. He has
recently written a piece about "To Liberate Lovecraft from Himself", claiming
that even if you like HPL, don't try to be or write like him. The impact of the
HPL world is the important thing, not always his prose. Fager may BTW have some
story filmed (internationally, in English, was my impression) though it right
now seems a bit shaky. The people behind have several film projects running at
the same time (as film options), filming costs millions and negotioations
aren't always easy. We have to keep an eye open for what happens.
  The program ended with a world premiere of a Lovecraft radio play! The Dark
Adventure Radio Theatre (from the HP Lovecraft Historical Society) presented a
radio adaption of Lovecraft's "Imprisoned With The Pharaos" done in Old Time
Radio style. From the 1930's and a on, radio plays were a major entertainment
industry, particulary in America. You have all for instance heard of Orson
Welles' adaption of "War of the Worlds", which scared portions of the US
population, but was only one play in a long series. The Lovecraft play was done
in the 1930's style, with made-up commercial announcements and jazz music and
about 70 minutes long (see http://www.cthulhulives.org/radio/DART/index.html ).
  An interesting day. I'm not a huge Lovecraft fan, I fear,  but I find his
life interesting, including his involvement in amateur publishing and his
contacts with early sf fandom (people like Robert Bloch, Donald Wollheim and
Bob Tucker). It is always interesting with people who refuses to be
conformative and walk in the middle of the road.
  And the true function of phantasy is to give the imagination a ground for
limitless expansion, as Howard Phillips himself put it.

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /