[SKRIVA] Strålande tider, skeptiska tider

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 23 Jan 2011 01:15:33 +0100

Hade en något hektisk lördag via inbokning på två delvis parallella prylar.
Först Thor Modéen-sällskapet, sedan pubmötet för The Climate Scam. Men det gick.
Vännerna till och beundrarna av den legendariske skådisen och komikern Thor
Modéen samlas varje år 22 januari, hans födelsedag, kl 18 för en hyllning vid
hans grav på Adolf Fredriks kyrkogård. Den som har sett de gamla svenska
filmerna SVT sänder i stort sett varje eftermiddag, har ofta stött på Thor
"Tosse" Modéen, inte sällan bildande radarpar med den lille Åke Söderblom. Ofta
är Thor en grosshandlare, direktör för ett hotell eller åkeri, en något lat
beväring i det militära, osv. Han är alltid litet rörig och förvirrad, men
bullrande och godhjärtad, snar till ett skratt. Det var han som talade om
"Strålande tider, härliga tider".
Han definierade begreppet "pilsnerfilm" i "Pensionat Paradiset" då han bl a
sjöng om att han var en äkta mexikanare så att gardiner och blomkrukor flög.
Det blev ett stort stridsäpple i dåtida kulturdebatt, och filmen ansågs vulgär
och lågklassig. Men det är en klassisk och numera omistlig del av svensk film!
Maltdryckscineaster kallar sig numera genrens tillskyndare.
Ett 30-tal hade samlats vid graven. Det hölls tal och hurrades. Jag hade med
mig min Thor Modéen-bok (den av Ulf Kjellström) som jag *fick signerad av Thors
dotter Margareta och hans son Lasse* som bägge var där! Det är nästan lika bra
som att ha fått kråkor av den store Thor själv.
Efteråt gick ett stort antal av de församlade hem till dottern Margareta, en
liten bit bort. Hon bjöd på vickning (utmärkt köttfärslimpa, potatis, sås,
grönsaker etc) och dryck stod vissa för som tagit med det. Vi snackade, åt,
hörde tal, sjöng nubbevisor, samt "Äkta mexikanare". Margareta berättade litet
anekdoter från när Thor skulle bli lantbrukare, och en Britta som var dennes
sommarhjälp (en dam som fortfarande lever och alltid talar om Thor Modéen). En
rörande historia. Dottern har även en intressant miniutställning om sin
farsgubbe på väggarna. Maragreta är en pigg, humoristisk, varm och mycket
trevlig dam - en heder för pappa.
Tråkigt att behöva bryta upp i förtid, litet efter kl 20, men det hade varit
utmärkt givande och roligt! Hasta bör man, annars dör man, som Thor Modéen
skulle ha sagt.

Jag hade även det första pubmötet för The Climate Scam att tänka på.
http://www.theclimatescam.se är Sveriges största site om klimatet och drivs av
Maggie Thauerschöld Crusell. En klimatkritisk site som jag ofta hänger på.
Många bakom TCS ingår i Stockholmsinitiativet, en grupp t ex Rickard Berghorn
nyligen i en granskning fann hade överlägsna vetenskapliga meriter jämfört med
motpolen Uppsalainitiativet (mest gymnasielärare och musiker, medan SI har
flera professorer).
Som bekant tillhör jag den kritiska skaran, den som finner AGW-hypotesen vara
bluff-bluff (som Thor Modéen skulle säga). Vi har inte sett något av påstådd
"global uppvärmning" på dussinet år, och att den "vetenskap" som hävdas vara
ovedersäglig är föga så framgår bl a av avslöjandena i Climategate-dokumenten.
(Men jag var klimatkritiker långt, långt innan dess.)
TCSare hade bestämt att samlas på krogen La Corniche, Norr Mälarstrand. 38 hade
anmält sig och jag tror att 45-50 dök upp! Flera var tillresta från annat håll
i landet. Det var kul att träffa många man tidigare bara sett namnen på.
Labibbia, Totte, Thomas J, Rosenhane, som jag dock sett tidigare, liksom flera
i Stockholmsinitiativet. Alla skrev namn på klisterbadges, vilket underlättade.
Jag hoppar över att nämna fler namn för jag har dåligt minne för sådant. Maggie
satt ett par bord bord, men gick också runt en del (och vid ett sådant
tillfälle passade jag på att få en bild tagen med henne och undertecknad). Jag
frågade henne senare litet om hur hon kom in på det här med att starta siten.
(Tar det inte här. Det får hon väl berätta själv vid något tillfälle.)
Maten hade tydligen varit märgfull och närande (jag kom senare för att ge dem
tid att äta) och vad vi talade om vid borden Inses Lätt. Då och då avbröts det
för tal eller t o m sjungande av den klimatkritiska versionen av "Idas visa".
(Du skall inte tro det blir varmare / av litet koldioxid / Det hävdas ju bara
av larmare / som snart får ge upp med sin strid".)
Jag delade ut Yngvi 22 och 23, specialnummer med klimattema, som dock inte
räckte till alla; jag hade 30+ ex med mig. (Samma nr lade jag ut på SFSF-puben
tidigare i veckan, fast jag var ju bara där en kort stund.)
Stämningen var god, och det känns som att även om världen kanske går (svårt att
veta, ty klimatet är *mycket* mer svårutrett än TV-meteorologer och andra
populister påstår) mot en köldperiod, går den klimatkritiska rörelsen mot en
vår. Jag gick strax efter 11, då många hade brutit upp. Flera andra stod dock
var i baren och drog ström, andades ut koldioxid och nyttjade energiineffektivt
importerat dryckjom.
Katastrofprofeterna får slårt att slå en sådan kväll! Det är inte lika roligt
med "klimatsmarta" kikärtor, kokta bönor, algsoppa och lättöl utan koldioxid.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----