[SKRIVA] Re: Stora Journalistpriset

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 29 Nov 2011 21:47:15 +0100

Den 29 november 2011 20:46 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
>  I ett politiskt korrekthetsklimat gäller inte det.

Nu vet jag ju inte exakt vad du menade, men när det gäller
våldtäktsrättegångar hittade jag lite statistik här:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/Sidor/EPT/Bestallningar/PDF/Brottsoffer%20i%20fokus%202003.pdf

"Leif G.W. Persson visade i sin undersökning 1981 att ca. 20% av de
polisanmälda våldtäkterna under 70-talet i Sverige resulterade i
fällande domar. Jerzy Sarnecki
på Brottsförebyggande rådet undersökte polisanmälda våldtäkter i
Stockholm under åren 1986-1990 och fann att 73 stycken (7,5%) av 972
anmälda blivit dömda. Sarneckis siffror överensstämmer med
Brottsförebyggande rådets officiella statistik för hela landet under
åren 1998 och 1999 (för år 2000 fanns ännu ingen statistik över
antalet fällande domar). 1998 polisanmäldes 1965 våldtäkter, under
samma år meddelades 166 (8,4%) fällande domar. 1999 anmäldes 2042
våldtäkter och 156 (7,6%) fällande domar delgavs."

Det är alltså en liten andel av åtalen som leder till fällande dom.
Hur många som försvinner vid förundersökning och inte ens går till
åtal vet jag inte, men det torde vara ett stort antal, eftersom det är
ett svårbevisbart brott. Nu är det säkerligen inte så att alla som
blivit dömda är skyldiga (eller att alla som blivit friade är
oskyldiga), men det vore intressant att höra hur du får ihop den här
statistiken med det du i sammanhanget kallar politiskt
korrekthetsklimat. Visserligen har anmälningarna ökat, och det har nog
delvis att göra med en större benägenhet att anmäla, men ändå.
Människor anmäler knappast sådant här för sitt höga nöjes skull. Det
finns naturligtvis falska anmälningar, men majoriteten torde ändå vara
äkta... eller?

/A