[SKRIVA] Stieg L filmas för fullt

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 15 Sep 2008 13:06:11 +0200 (CEST)

Det har varit flera artiklar om den pågående filmningen av Stieg Larssons andra
bok. (Som är litet sf-artad i den meningen att hans skildringar av hur datorer
fungerar är delvis omöjliga, liksom.) Bl a stod det en artikel i DN 13/9. Man
spelar in just nu i olika autentiska miljöer i Stockholm, framför allt
Södermalm (där Lisbet Salander och Mikael Blomkvist bägge bor i böckerna).
  Jag såg faktiskt själv en del av spektaklet när jag härom dagen var ute och
gick, och passerade ett kafé på Skånegatan. Fullt med filmstativ,
reflektorskärmar, statister som stod och hängde. Just då verkade det vara paus
och sminkning. Jag hängde inte kvar, för att inte störa. Men den som är ute på
stan löper risken/chansen att stöta på filmteamet.

--Ahrvid

Ps. Den första filmen får premiär nästa vår, uppges det.