[SKRIVA] Stöd Lars Vilks!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 17 May 2010 19:21:22 +0200

Nyligen blev konstnären Lars Vilks överfallen under en föreläsning i Uppsala.
Och under helgen försökte någon starta en mordbrand i hans bostad. Det står
ganska tydligt klart att hoten mot Vilks är reella.
  Alla bör stödja Lars Vilks. Dels handlar det om yttrandefriheten. Dels
handlar det om rätten att säga att religionen islam bär på en stor börda av
intolerans (en sak som framgår av överfall och brandattentat, minst sagt). Det
är inte "araber" som är intoleranta. Det är inte ens en betydande andel av dem.
Men däremot finns en kärna av intolerans bland en mycket liten grupp
extremister. (Det är intressant också att jämföra med alla de problem
katolicismen har just nu - ni vet, präster och körgossar. Problemen finns inte
hos "en" religion, som syntes.)
  Vilks har inte "sig själv att skylla". Han har all rätt att teckna "profeten"
Muhammed som rondellhund. Och om jag minns rätt har han också gjort "hädiska"
bilder tidigare av Jesus, Buddha och andra betydelselösa symbolfigurer för det
värdelösa strunt som kallas "religion". (Att jag uttrycker mig kritiskt mot
"religion" är inte i sig intolerans. Det är faktiska, fysiska handlingar av hot
och våld som är intolerans. Jag och/eller Vilks har all rätt att kritisera
"religion". Det är själva poängen.)

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----