[SKRIVA] Splatterfilm - på Super-8!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 31 Oct 2013 18:33:21 +0100

För en tid sedan skrev jag om gamla ljudformat (delvis anknutet till film). Här
en nyhet om en splatterfilm som börjat spelas in på - Super-8! (Mer om det
strax.)

http://www.direktpress.se/tidningenarstaenskede/Nyheter/Blod-skvatt-och-darar/

"Blod, våld och sex. Och gärna allt på en och samma gång. Just nu spelas
långfilmen ”Lemmarnas fall” in i Hammarbyhöjden.  ..

   karaktären ”konstapel Stålberg” /är/ just i färd med att få fast tjuvar som
hon ska hugga sönder med sin machete. Stålberg, eller Daysury Valencia som hon
egentligen heter, kastar med huvudet så den stora afroperuken nästan trillar
av. Tidigare har hon bland annat medverkat i den populära Ica-reklamen, och när
hon fick nys om det här projektet nappade hon direkt.
  – Det är roligt att jobba i sådana här mindre filmprojekt och när Alexi
frågade om jag ville ställa upp svarade jag självklart ja, säger Daysury.
  Alexi Carpentieri är filmens manusförfattare, fotograf och regissör. Han
började skriva på filmen redan för fem år sedan, men först nu har alla bitar
fallit på plats för att den ska bli möjlig att göra.
  – Det här är mitt stora drömprojekt och jag ville genomföra det här utan vare
sig tidskrav eller stipendier. Det har blivit ett riktigt långtradarprojekt,
men det är väldigt roligt nu när inspelningarna är i full gång, säger han.
  ”Lemmarnas fall” spelas in på super 8-film, alltså riktiga filmrullar. Flera
olika platser i Hammarbyhöjden, Årsta, Kärrtorp och Skogskyrkogården används
som inspelningsplatser. Ofta väcker filmgänget en hel del reaktioner när de
arbetar.
  – Vissa gånger sprutar det väldigt mycket blod, så folk som går förbi brukar
se lite chockade ut. Några gånger har vi inte lyckats tvätta bort allt blod och
då har folk ringt polisen och klagat, säger Daysury.
  Även polisen har haft åsikter. I filmen används en gammal Volvo, som lackats
om i vitt och blått och har ”Snuten” skrivet längs sidorna."

AE igen: Super-8...respekt! "Lemmarnas fall" beräknas få premiär i början av
2015.
  För den som inte vet är Super-8 gammal rullfilm som fanns i filmkassetter à
ca 3 minuter, före videons tid. (Andra filmformat var singel-8, också 8 mm bred
men mindre bildruta, samt dubbel-8, som var 16 mm-film man vände på efter halva
rullen och filmen delades efter framkallning.)

  Man kan spekulera om att filmmakarna måste ha fått tag på ett överskottslager
Super-8-film billigt, för formatet är ganska dyrt. På 80-talet kostade en
kassett över 100 kr, om jag minns rätt - i 80-talspengar. Det torde motsvara
kanske 400 kr för 3 minuter i dagens penningvärde. En 90 min långfilm skulle
idag kosta 12 000 kr om man lyckades ta allt i en tagning. Och naturligtvis är
det krångligt att jobba med rullfilm. Man får klippa rent fysiskt, och klistra
ihop filmremsorna. Ljud vet jag inte riktigt vad filmmakarna ovan gör åt.
Antagligen dubbar man ett ljudspår separat och försöker synka så gott det går.

På en tidig Nasacon, första halvan av 80-talet, visade vi faktiskt en
Super-8-inspelad långfilm. Jag minns inte titeln, men det var en sf-film där
unga skådisar sprang i underjordiska korridorer (som antingen skulle föreställa
en kärnvapenbunker eller en rymdstation). Att skådisarna är för unga för att
övertygande spela vuxna är typiskt för amatörfilmsentusiaster (många har dock
sedan vuxit upp och kan numera spela vuxna).

  När jag gick på min första amatörfilmsfestival 1987 var fortfarande ca
hälften av filmerna på rullfilm. Det stod en projektor och surrade och det
byttes film. Men år efter år tog video över allt mer.

  Och på de här festivalerna (SFV-festivalen var namnet intill för ett par år
sedan - nu heter den Sveriges Kortfilmsfestival; det fanns också en serie
0-budgetfestivaler) har jag kunnat uppleva ytterligare ett teknikskifte. Video
försvinner och idag skulle jag tro att de flesta föredrar att spela in allt
digitalt, till minneskort eller hårddisk. Det finns mobiler man kan filma med
som har kvalitet och kapacitet man bara kunde drömma om för 25 år sedan.

  Men när man sitter och ser en gammal Super-8-film är det något som händer.
Skådespeleriet är väl så där. Det är ofta mycket dramatik (pistoler och våld
och teaterblod) och ibland skakar kameran till och skärpeinställningen kan
brista. Med andra ord, det är varken Bergman eller Spielberg i farten. Men det
är fruktansvärt *charmigt*. Man förlåter det mesta och tycker att det är
jättekul!

   Och apropå Bergman hände det sig på den tiden, sent 80-/tidigt 90-tal, att
Dämonen Ingmar Himself kom inknatande på en SFV-festival och satte sig och
tittade på filmerna ett tag. (Det bör ha varit på en av de festivaler som hölls
på Fågel Blå, Östermalm - Bergman hade sin stockholmslägenhet i närheten.)

  Jag har suttit och sett film med Ingmar Bergman... Och säkert visades något
på Super-8!

--Ahrvid

Ps. Bergman lär f ö själv ha haft en smalfilmskamera där han tog privata
bakom-scenerna-snuttar under sina inspelningar. Men jag har för mig att det var
det udda filmformatet 9.5 mm (om jag inte minns fel ett franskt filmformat som
gav bättre kvalitet än Super-8; men han kan också ha spelat in på 16 mm,  för
det var också vanligt som hemmafilmsformat).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /