[SKRIVA] Spökskrivare i Kobra

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 2 Apr 2008 13:05:14 +0200 (CEST)

Senaste "Kobra" på SVT (jag tror det gick i måndags - det lär gå repriser och
programmet finns också att se på SVT:s hemsidor) hade mer om "sprökskrivare".
Det är tydligen ett ämne i tiden (det var också inslag om det nyligen på
Kulturnyheterna).
  I det programmet intervjuas Helena Sigander, som jag känner (hon är med i
Novellmästarna) som tydligen ibland ägnat sig åt just spökskriveri. Dock vill
hon inte säga åt vem eller vilka hon spökskrivit (det skulle förta poängen med
verksamheten). Förlagen vill hemskt gärna utge böcker av kändisar och politiker
- det säljer bra - men en del av dem kan inte skriva två rättstavade bokstäver
i rad, eller är för upptagna av annat för att skriva själv. Enter:
spökskrivaren. Vanligen ägnar sig spökskrivaren åt att göra längre intervjuer
med sin "författare" som sedan blir basmaterial för boken. (På så vis är
spökskriveriet inte enbart bluff och båg.  Många av orden i boken kommer från
"författaren" vars namn står på omslaget.)