[SKRIVA] Spektakulärts pris

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 16 Apr 2014 20:06:21 +0200

Jag hr nog missat detta (framför allt för att priset har låg profil), men det s
k Spektakulärt-priset gick för verk 2013 till:
Bästa svenska sf-roman: Samvetsmakaren av KG Johansson

Dito sf/f/h-film: "Hotet från yttre rymden" av Nicklas Estberg, Marcus Fransman

Mer på http://www.spektakulart.se/spektakulart-pris-2013/ Men jag bör tillägga
att priset syns mig extremt smalt. Såvitt jag vet är det fortfarande blott ett
"personligt pris" från site-drivaren Peter Öberg, med han som ensam jury. Det
är som om jag skulle utlysa "Ahrvids novellpris", där jag bestämde årets bästa
novell helt själv. Det krävs en bredare bas. Att få en enda persons åsikt
utannonserat som ett pris är en smula vanskligt.

--Ahrvid

Ps. Filmen "Hotet från yttre rymden" är ett mysterium. Den tycks vara helt
okänd för Sveriges Film och Videoförbund (jag gjorde googlingar i saken) och
saknas i deras katalog över insända bidrag för 2013 (ändå tycker jag mig känna
igen namnet M Fransman från tidigare SFV-festivaler). Ett skäl kan vara som man
säger på sin Fjäsbök-sida: "Filmen spelades in under sommaren 2000. Har
försenats då olika myndigheter försökt stoppa den... Men sanningen ska
fram!!" Men jag har inte funnit på vad sätt "myndigheter" skulle ha försökt
stoppa, så jag tvivlar. (Jag tror snarare man hade ett gammalt projekt man
tröttnade på, man hade materialet liggande i 13 år, och så fick man ett ryck
och slutförde.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /