[SKRIVA] Soffdebatt om Alice Babs

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Jan 2014 07:52:05 +0100

Såg just en debatt i SVT:s morgonsoffa om fallet Alice Babs, som jag skrivit om
här på SKRIVA (se också min julnovell!), mellan advokaten och pratkvarnen
Thomas Bodström och Anna-Lena Lodenius, som var en av huvudskaparna av den
uppmärksammade SVT-dokumentären i ärendet. Bodström har nyligen anmält
programmet till granskningsnämnden. Och kvällspressen går i spinn. (Kolla SVT
Play.)
  Det verkar som om Thomas med fotbollen försöker dribbla bort sakfrågan:
Varför måste Alice Babs *totalisoleras* från alla sina gamla vänner? Om hon har
en förvaltare kan hon ju inte luras på pengar. Nu har hon ju t o m förts bort
på hemlig ort, sedan sjukvårdens granskningsorgan slagit fast att hon inte får
förbjudas se vilka hon vill. Nu utförs totalisoleringen istället genom en sorts
kidnappning dit ingen kan hitta henne.
  Jag tyckte Anna-Lena - vid de tillfällen hon fick en syl i vädret - bet ifrån
sig ganska bra. Det är ju helt sant att dokumentären (såvitt jag minns flera
ggr) tog upp barnens - och jag misstänker inte minst det av dem som bor i
Sverige - farhågor om att Babs skulle skriva över tillgångar hit eller dit.
Bodström påstod att Babs vänner "vänder henne mot barnen", men Anna-Lena
påpekade att upphovet är när de utan att meddela Babs sålde hennes bostadsrätt.
Det var Babs, fullt naturligt, mycket upprörd över. Det framstår snarare som om
telingarnas EGET handlande är grund till upprördheten. Börja sälja av morsans
tillgångar utan att berätta, och sedan skylla på vännerna...!
  För mig framstår det som att totalisoleringen är till för att hindra Babs
egen kritik att nå ut.
  Debatten lär gå vidare.

--Ahrvid

Ps. Ture Storm skall ta sig en titt på fallet. "Jag är inte rädd för en
ambulansjägare och f d justitieminister med klippkort till solariet, känd för
läderfladder..."

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /