[SKRIVA] Re: Socialpsykologi

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 29 Oct 2012 13:13:28 +0100

2012/10/29 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   1) För det första menar jag att psykologi har mycket svagare vetenskaplig
> grund än som ofta antas. Teser är sällan falsifierbara. Det har t ex
> avslöjats att Freud förfalskade viktiga fallstudier. Osv.

Kahneman & Tversky var de enda psykologer jag refererade till, och de
tillhör experimentalpsykologin som har mycket högre vetenskaplig
status än den som Freud stod för. Deras experiment har kunnat upprepas
och deras resultat har bekräftats.

>   2) För det andra talar vi om individer och det är svårt att slänga in en
> skara helt olika personer i ett och samma fack.

Det är naturligtvis inga problem med att peka på generella drag som
utmärker vissa grupper och kotterier, bara det görs seriöst.

/ Rickard