[SKRIVA] Socialpsykologi

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 29 Oct 2012 08:47:39 +0100

2012/10/29 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Sf-fandom är månne speciell på en del sätt bl a för att den är ganska
> gammal (rötter från sent 20-tal) och har många "utskott" - saker som med åren
> knoppat av. Det finns Star Trek, rollspel, Tolkien osv (faktum är att
> serierörelsen också till delar är en avknoppning; Lars-Olov Strandberg var en
> av grundarna till Seriefrämjandet och många där har rört sig inom både sf och
> serier). En gammal växt med många rötter och utskott kan bli rätt vildvuxen.

Fantastikfandom och speciellt den sf-fandom som vi båda har bakgrund
i, har ovanligt hög nördfaktor, Mycket har varit roligt och kreativt i
rörelsen, men nördigheten har en mörk baksida som man sällan talar om.

Den science fiction-läsande nörden känner sig ofta isolerad och
utanför, och törstar efter gemenskap. Det fanns i sf-fandom. Samtidigt
har nörden ofta bristande social kompetens och erfarenhet, och då
kommer konflikter som ett brev på posten. Konflikterna blir än värre
eftersom nörden ofta drivs av en stark revanschlust på grund av sin
uppväxt i den sociala marginalen. Och den som varit mobbad blir ofta
själv expert på att mobba -- han eller hon har lärt sig mycket väl hur
man går tillväga med insinuationer, dubbelspråk, härskartekniker,
ryktesspridning och rent skitsnack.

Den individuella nörden har i allmänhet mycket höga tankar om sin egen
intelligens, och klarar sig ofta mycket bra i skolvärlden. Men
intelligens är långt ifrån detsamma som klokhet och omdöme; vi vet
från klassiska psykologiska experiment (Kahneman & Tversky som
exempel) att hög intelligens snarare tenderar att ha negativ effekt på
omdömet. Men i och med att nörden har så höga tankar om sig själv och
gärna vill se ner på andra, blir det också extra svårt för nörden att
erkänna sina fel och brister. Nörden fastnar också i detaljer och har
svårt att se helheterna, vilket är en av förklaringarna till att
nördar ofta resonerar iögonenfallande fyrkantigt och naivt. Den som
har svårt att se annat än detaljer blir också lättlurad och
lättmanipulerad, vilket är en ytterligare förklaring till den extrema
flockmentaliteten som präglade till exempel det huvudlösa drevet mot
Ahrvid på 80- och 90-talen.

Jag känner igen mig själv i mycket av detta, men det gör naturligtvis
inte beskrivningen mindre sann. Poängen är att alla har skyldighet att
göra sitt bästa för att komma till insikt. Men att få en ingrodd
sf-fan att erkänna sina fel och brister låter sig inte göras i första
hand.

/ Rickard