[SKRIVA] Släpps idag: antologin Skottdagen och andra ruskigheter

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 May 2012 16:25:57 +0200

Förläggaren Cecilia Wennerström (min medred i projektet) meddelar att just idag
släpps föreningen Novellmästarnas (som får CC: av detta) nya antologi
Skottdagen och andra ruskigheter:

http://www.welaforlag.se/ebok.htm

Under de första timmarna hann registreras fem lån från biblioteken. Inte illa!
För den som vill köpa är ca-priset 50 kr. Minst två av medverkande noveller är
sf (min samt Niki Loongs; jag skriver en dicksk tidsacceleratornovell och Niki
om framtidens katastrof-Stockholm) och i övrigt medverkar kända namn som Kjell
Genberg, Bertil Falk, Ulla Trenter, Ulf Durling (som kanske får en novell från
en tidigare antologi filmatiserad!), Helena Sigander och Cecilia själv.
  Det är kanske inte en SÅ dum idé f n att göra en elektronisk antologi.
Bibliotek och förlag (se tidigare postning) kan inte komma överens så man kör
på preliminär deal som ger 20 kr/lån (hälften tll förlaget, hälften till
författarna, skulle jag tro). Det är ganska mycket - biblioteken höll på att
kånka pga E-bokslånepopuläriteten för den nya Zlatan-boken...

Några ord om E-bokspublicering. Jag har tidigare "småfuskat" i att göra PDFer
och EPUBar (E-format). För den här antologin gjorde jag grundarbetet, och filen
gick sedan till Cecilia som gjort många E-böcker och vet hur det funkar. Det är
något om att publiceringsystemet har vissa kriterier som skall köras igenom så
att allt ser ut som det skall (sådant kan Cecilia).
  Det finns en del erfarenheter att förmedla. Man måste köra rätt stor text,
samt - vilket förvånar mig - de olika läsplattformarna tycks inte komma
överens. När jagt fick Cecilias slutfil såg den jättekonstig ut i en del
detaljer, i min läsmiljö. Rubriker fick fel storlek och blev magra istf feta.
Innehållsförteckningen var försvunnen. Osv. Jag testade i min Epub-läsare, min
Sony E-bokläsare och laddade ned flera läsprogram och det såg konstigt ut
överallt.
  Det är väl bara att konstatera att tekniken och programvaran för E-bokvisning
(detta gäller Epub; PDF verkar mer stabilt) inte är riktigt standardiserad. Det
är f n nog inte att göra så mycket att göra något åt, utan vi får hoppas att de
slemma marknadskrafterna gör att olika program och plattformar för att visa
E-böcker närmar sig varandra. De som är för aparta i hur de visar upp Epub bör
rimligen slås ut; plattformar som är bra tar över.
  Någon gång när jag har tid skall jag gräva mer i finsnickeridetaljer.
  Men en finsnickeridetalj är att E-böcker (enligt mitt förmenande) behöver
ganska stor text. Jag hamnade efter lästester (t ex live på Sonys populära
läsplatta) på att en pappersboks 9-11 punkter var för litet. Jag tror det blev
14 eller 16  punkter (i Epub kan det enkelt ändras; textens marginaler flyter
med) innan det såg bra ut. Tänk på den som skall läsa på en skakig tunnelbana!

E-böcker kommer! Det tror jag definitivt. Just nu är vi i en period där
pionjärer stakar ut territoriet. Vi kommer att få bättre läsplattor och
program. Marknaden (t ex bibliotek och förlag) måste hitta rätt modeller för
betalningar. Bara det att man kan ha 5000 böcker i fickan är suveränt!
  Men när skall man få tid för att läsa allt...?

--Ahrvid

Ps. Köp eller låna Skottdagen och andra ruskigheter! "Novellerna är ju riktigt
bra" säger en sagesperson vi här låter vara anonym.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)