[SKRIVA] Skräpig formatering (var: Fanspan + div nyheter)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Nov 2009 23:32:56 +0100

Jag noterar att postningen ovan, och annat (jag skrev nyss om tidiga
sf/f-tidskrifter) ser FÖR DJÄVLIGA ut, därför att programvaran, Hotmail eller
något skit inte tillåter mig att lägga in EN blankrad. Så fort jag gör en
blankrad, läggs ytterligare en till! I alla fall ser det ut så när texten komma
tillbaka till mig.

  Jag använder blankrader vid scenbyten, ämnesbyten och liknande (även mellan
poster i en punktad listning kan det vara lämpligt). Det är vad blankrader är
till för. Har jag t ex flera notiser om olika saker, som i nyheterna i rubriken
antyder, skiljs de med blankrader.

  Men det ser helt sinnessjukt ut att det blir TVÅ blankrader. Läget är
tydligen att jag kan använda noll blankrader mellan stycken (som det skall
vara) eller två, men inte...EN. De som sitter och tillverkar programvara är
några djäkla löss, totalt odugliga buggisar. Och så här har det inte varit
tidigare.

  Och detta lär inte vara sista noteringen om fallerande formatering, svenska
tecken etc. Tyvärr.

--Ahrvid

Ps. Programvara och system bör automatiskt formatera *så litet* som möjligt.
Sådant skall författaren själv ha kontroll över, genom att lägga in CR/LF
(radretur), blanksteg, osv. Programmakare skall inte sitta och försöka "second
guess" hur någon vill ha det. (Och i allmänhet förespråkar jag att skönlitterär
text skall vara så litet formaterad via ordbehandlare som möjligt. Helst bara
rak ASCII; möjligen någon sorts kursiv också. Skall en text publiceras är sådan
formatering nästan aldrig den som en redaktör vill ha, utan man får bara sitta
och sudda ut och göra om onödig formatering.)

Hitta hetaste singlarna på MSN Dejting!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid02952