[SKRIVA] Skrivarstugan - och fortsättningen

  • From: Mackan Andersson <standupmackan@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 25 Jan 2010 19:30:50 +0100

> Pps. Mackan, hur gick det med din skrivarstuga? Vore kul att få se en
> rapport, vad som var bra, vad som gick mindre bra - allmänna erfarenheter,
> så där.

Det var en väldigt kul dag. 10 pers kom. Med väldigt olika bakgrund.

Någon var redan publicerad. Någon hade aldrig skrivit en rad innan.
Någon blev hänvisad hit (som skrev SF och skräck). :)

Hela dagens _skrivande_ hade temat "byta perspektiv". Det avslöjade
jag inte för deltagarna, men de olika skrivövningarna syftade till att
få folk att pröva nya genrer, nya sorters huvudpersoner, etc. Framför
allt för att utmana till att skriva lite mindre stereotypt.

Själva dagen följde schemat:

Skrivsnack (frågor om skrivande)
Skrivövningar
Lunch
Skrivövningar
Publiceringssnack (frågor om förlag, egenpublicering, etc.)

Skrivsnacket blev mycket prat omkring inspiration och när och hur den
drabbar. Vilket var ett bra samtal. Svaret var i princip "väldigt
olika", men det var ett bra sätt för folk att introducera sig och
komma igång och börja våga prata. Och dela med sig.

Sedan olika skrivövningar.

En övning om hur man kan skriva liknelser (som jag kan dela med mig
här av, om någon är intresserad. Annars finns den faktiskt med i min
bok "Jakten på det försvunna skrattet". Det är en teknik som jag
utvecklat för standup från början, men det funkar även för att skapa
annorlunda, lite slagfärdiga liknelser i andra typer av berättande.)

Den gamla klassiska övningen "En björn på stranden" - Att arbeta med
flera perspektiv. Och skapa spänning med det. Parallellhandlingar,
basically.

Lunch

Six word stories (googla "Hemingway" och "six word story" om du inte vet...)

Byt genre/form
Hur skulle din berättelse låta som en annan typ av text? (Som
kvällstidningsartikel, om du skrivit romantiskt – hur skulle samma
historia berättas som ett mordmysterium, om du skrivit deckare, hur
skulle historien låta som fantasy. Dikt/prosa)
Genom att leka med formen kan vi pröva på olika stämningar i själva
berättandet.

Byt POV (alltså personperspektiv – ge röst åt en annan person i berättelsen).
Skurken får sällan ordet i våra berättelser. Eller monstret…

Och sedan hade vi snack om utgivning / egenutgivning. Frågor som kom
upp var lite "Hur tolkar jag ett standard-refuseringsbrev?", något om
alternativ till förlagen när det gäller kompetens om/inför utgivning,
vad som faktiskt händer med ett manus på förlaget, etc. Och just den
här delen kom till då, eftersom jag själv också jobbar på förlag.

OK - fördelar med ett sådant här upplägg:
+ Folk fick testa lite olika grejer. Både korta (fem minuter),
mellanlånga (15) och långa (30 min) skrivövningar. Tidspressen i
momenten tvingade alla att SKRIVA och inte tänka så mycket på att
recensera sig själva.
+ Hyffsat fasta ramar i övningarna tvingade folk att bli kreativa i
berättandet, i stället för att ödsla tid på genreval och sådant.
+ Alla upplevde att de faktiskt fick fram nya grejer.

Nackdelar

- "Kan du kolla lite på mitt manus och säga vad jag ska göra för att
det ska publiceras?"
- En enda dag gör att man ovillkorligen måste bryta när folk är inne i ett flow.

Själva "stugan" ledde dock fram till att jag ska köra en cirkel, fast
i Bilda (inte Sensus...) i mars. En av de som var med här bokade mig
som cirkelledare på plats.
http://www.fralsningsarmen.se/p3/kar/resources.nsf/res/skrivarcirkel/$file/skrivarcirkel.jpg

Oj - det här blev långt. Sorry.

/Mackan