[SKRIVA] Skrivande: meningar som för framåt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Aug 2013 23:24:08 +0200

En intressant artikel om skrivande. Helt kort kan sägas att den behandlar tesen
att "Den enda sorts mening man behöver skriva är sådana somför läsaren framåt".
http://io9.com/the-only-kind-of-sentence-you-should-use-in-your-fictio-1174496685
Det är litet oklart vad som menas med "föra framåt", men jag skulle anta att
det betyder att föra läsaren framåt "i handlingen".  Som bekant brukar jag
framhålla den stora betydelsen av en bra handling (intrig). Men jag tror att
försöka få in framåtpil i varenda mening kan ge litet väl ansträngda resultat.
Så jag skulle vilja formulera om det: Varje stycke eller dialogavsnitt bör föra
läsaren framåt i handlingen. Framåtpilen behöver inte ligga i varenda sketen
liten mening, men det är bra att tänka på framåtpilen styckevis.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)