[SKRIVA] Re: Skriv fantasy: Inspirationskurs

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 31 Jan 2011 15:31:31 +0100

From: siremma@xxxxxxxxx
> *Skriv fantasy: Inspirationskurs*
>
> *När*: 4 möten under våren 2011, kvällstid. Första mötet 20/3.
>
> *Var*: Göteborg.
>
> *Vem*: Alla är välkomna, ingen förkunskap krävs. Kursen är på en
> grundläggande nivå men passar alla erfarenhetsnivåer.
>
> *Wtf*? Inspirationskursen går ut på att utveckla dig som fantasyförfattare
> och samtidigt väcka inspiration och idéer.
>
> Förutom inspirationsinriktade skrivövningar blir det bland annat
> skrivteknik, världsbygge, karaktärsgestaltning och respons. Vi tar oss an
> det med en praktisk och kreativ taktik: Vi kommer att skriva.

> [...]
  Låter högintressant!
  Jag postade tidigare en lista på div skrivarkurser, men missade då denna:

http://www.skrivarakademin.se/

"Att skriva fantasy och science fiction", börjar 8 feb, och är i Stockholm
(ordnas av Folkuniversitetet, Kungstensgatan 45). Tyvärr kostar den 3750
kr...så en gratis kurs är ett klart bättre alternativ!

"På kursen ska du som deltagare få en ökad insikt om och förståelse för hur
olika berättartekniker och stilgrepp inom science-fiction, och fantasy kan
utnyttjas för att skapa just den ”illusion av verklighet” som du som skriver
vill uppnå. Målsättningen är att man efter en eller flera terminer ska nå fram
till ett publiceringsbart manus. Under kursen ägnas tid åt föreläsningar
diskussioner och mindre grupparbeten. Varannan sammankomst kommer deltagarna
att få en kortare skrivuppgift att arbeta med i en vecka. Gången därpå kommer
alla elever att få läsa sina kamraters alster. Därefter ägnas en sammankomst åt
samtal om texterna. Läraren börjar med att kommentera varje text och ge
konstruktiv kritik. Därefter får varje deltagare ge sin subjektiva bild av
texten. Utgångspunkten för alla diskussioner är att se textens
utvecklingsmöjlighet.
  Kursledare: Anders Fager är författare och spelkonstruktör. Han debuterade
2010 med den uppmärksammade novellsamlingen Svenska Kulter. Hans nästa
novellsamling Artöverskridande Förbindelser kommer ut till hösten."

(Tyvärr får jag ingen direktlänk i URLen, utan man får leta sig fram till just
denna kurs. Det ges även andra skrivarkurser.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!